Ledande hästbett-varumärket Fager Bits lanserar globalt skalbar ehandel – ska växa kraftigt internationellt under 2023 med fokus på USA
Hem E-HANDEL Ledande hästbett-varumärket Fager Bits lanserar nu globalt skalbar ehandel – ska växa kraftigt internationellt under 2023 med fokus på USA

Ledande hästbett-varumärket Fager Bits lanserar nu globalt skalbar ehandel – ska växa kraftigt internationellt under 2023 med fokus på USA

Publicerat av: Redaktionen

Hästbett-varumärket Fager Bits har på kort tid vuxit från 0–25 MSEK i omsättning, och är nu redo för nästa steg i sin expansion.

Med ambitiösa planer på internationell tillväxt har man samarbetat med vaurmärkesnischade ehandelsplattformen Centra, och lanserat en uppgraderad ehandelslösning som nu lanserats.

Målet är att växa rejält på flera internationella marknader under 2023, med primärt fokus på USA.

 Fager Bits grundades 2018 av Louise Fagersen med visionen att utmana den traditionella hästbett-designen och utveckla produkter som bättre uppfyller hästens behov. Varumärket fick ett snabbt uppsving och har sedan dess etablerat sig som en ledande aktör inom hästbett i Europa, med en växande community som stöd. Efter att på kort tid gått från 0-25 MSEK i omsättning är Fager Bits nu redo att ta nästa steg i sin expansion, där internationell tillväxt är ett stort fokus. För att lyckas har man samarbetat med varumärkesnischade ehandelsplattformen Centra, och genomfört en omfattande uppgradering av den egna ehandeln. Med en ny, internationellt skalbar lösning på plats är målet att växa ordentligt på flera internationella marknader under 2023, med USA som primär fokusmarknad.

  • Nu när vi etablerat en stark närvaro i Norden och Europa är det dags för oss att ta nästa steg och expandera globalt. För att säkerställa vår framgång har vi valt att investera i en ehandelslösning som inte bara ger oss teknisk frihet, utan också har potentialen att prestera långsiktigt. Med Centras skalbara plattform kan vi från ett system både leverera en skräddarsydd köpupplevelse i vår DTC-kanal, och koppla på wholesale som idag står för ca 40% av vår totala försäljning – där planen är att bygga eget lager för att hinna med vår snabba tillväxt. Fokuset för 2023 är att växa rejält i USA, men även i Japan, Storbritannien, Tyskland och Polen där vi redan är på god väg att utveckla en stark etablering idag, säger Louise Fagersen, VD och grundare av Fager Bits.

Trots framgångarna är Fager Bits fortfarande ett litet företag med endast fem heltidsanställda. Planen framåt är att fortsätta bedriva den internationella expansionen med ett litet team, vilket har varit en bidragande faktor till beslutet att investera i en plattformslösning som hjälper till att effektivisera interna arbetsprocesser kopplade till att bedriva försäljning på flera marknader internationellt.

  • Ledande hästbett-varumärket Fager Bits lanserar globalt skalbar ehandel – ska växa kraftigt internationellt under 2023 med fokus på USAFör mig har det alltid varit viktigt att behålla den personliga kärnan i bolaget. Till en början drev jag allting hemifrån mitt eget garage och även idag är jag involverad i alla olika delar av företaget – liksom alla våra anställda. Samtidigt vill vi växa snabbt, vilket har gjort det avgörande för oss att implementera processer och verktyg som ger oss frihet att kunna fortsätta utveckla varumärket. Tack vare Centras plattform slipper vi nu hantera all onödig administration och får samtidigt en betydligt smidigare väg in på nya marknader. Med facit i hand kan vi med glädje konstatera att denna investering var det bästa möjliga beslutet för att komma till nästa nivå, avslutar Louise Fagersen, VD och grundare av Fager Bits.

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar