Q-handelsbolaget gjorde under 2021 ytterligare ett rekordår och deras resa framåt ser inte ut att sakta ner.
Efterfrågan på snabba och smidiga leveranser ökade under året i skenet av COVID-pandemins restriktioner och ökade även markant genom utökat utbud på foodoras plattform.
Den totala omsättningen ökade med 461%, från 710 miljoner till 3,98 miljarder kronor.
Den stora ökningen i omsättning beror till viss del av övergången från förmedlings– till återförsäljarmodellen för restaurangsegmentet. foodora arbetar målmedvetet med att supportera partners och kunder men samtidigt också manövrera tillväxt och expansion.
– Vår väg är inte spikrak och det är vår förmåga att agera snabbt och flexibelt, att ändra kurs när det behövs, som medfört att vi är där vi är idag. Att behålla scale-upens snabbhet och prestigelöshet, i ett storbolags kropp, förblir min viktigaste uppgift framöver. Den snabba tillväxt som vi sett under året har möjliggjorts av just denna mentalitet, säger Hans Skruvfors, koncernchef foodora
De totala rörelsekostnaderna under 2021 slutade på 3,94 miljarder, en effekt av skiftet av försäljningsmodell men även drivet av omkostnader för personal för att hantera den stora tillväxten. Rörelseresultatet landade på 40,2 miljoner, en förbättring med drygt 39 miljoner jämfört med föregående år. Bolagets likvida medel uppgick vid årets slut till 285 miljoner och det operativa kassaflödet till 118 miljoner kronor. Vid utgången av 2021 uppvisade foodora AB ett positivt eget kapital på 370 miljoner kronor.