E-sport extra hett i Coronatider

När viruset svepte in över världen blev det betydligt mindre nördvarning på att sitta hemma.

E-sport extra hett i Coronatider 1För många var nedstängningen dramatisk, för inbitna gamers var den knappt märkbar. Corona har e-sport mer aktuellt än någonsin, och det finns en del spännande nyheter för den som måste sitta hemma och spela spel.

E-sporten ökar under nedstängningen

En del stora liveevent inom e-sport har fått ställas in eller skjutas på framtiden på grund av smittorisk och restriktioner över hela världen. Bland annat världens kanske största e-sportevent någonsin som skulle gått av stapeln i Globen senare i år. E-sporten som sådan är trots det en idealisk sysselsättning när man inte får gå ut men ändå vill utöva sport (eller titta på sport). Och det syns i statistiken.

Tittarantalet inom e-sportkategorin på streamingjätten Twitch har ökat med tio procent sedan epidemin började. På Youtubes gamingkanal har tittarantalet ökat med 15 procent. Tittandet på spel som Counterstrike och Fortnite har ökat med upp till 40 procent, enligt mätföretaget Newzoo.

Sammi Kaidi, ordförande på Svenska e-sportförbundet, säger att e-sporten är den sport som har drabbats minst av pandemin. Han påminner om att det man bör ägna sig åt under en pandemi är fysisk distansering snarare än social distansering, och där passar e-sporten in perfekt.

Enligt ekonomitidningen Business Insider beräknas inkomsterna för e-sportmarknaden i år för första gången passera en miljard dollar.

IIHF ordnar VM-turnering i tevespelshockey

Till exempel arrangerar internationella ishockeyförbundet IIHF en stor turnering i tevespelshockey som ersättning för 2020 års ishockey-VM i Schweiz, vilket man tvingades stryka ur tävlingskalendern pga Corona-pandemin.

Turneringen ”IIHF Esports Fan Championship” spelas i spelet ”NHL20” från EA Sports, på PlayStation 4 och Xbox One. Turneringen är upplagd som 16 fristående nationella mästerskap, vars vinnare sedan möts i ett internationellt slutspel och gör upp om världsmästartiteln (5 juni). Kontantpriser och souvenirer ligger i potten. Turneringen strömmas live på IIHF:s Twitchkanal.

Cykling som e-sport ersätter livetävlingar

När man inte kan ses och mäta sina krafter i verkligheten, får man göra det näst bästa: träffas online och ändå mäta sina kroppskrafter i just den sportgren som man håller på med. Det här är förstås inte möjligt i alla sporter, men i andra går det riktigt bra.

Ett exempel är när svenska mästaren Lisa Nordén deltar i internationella cykeltävlingar från sitt hem i Stockholmstrakten med hjälp av motionscykel och en dator med internetuppkoppling. Även om tävlingen äger rum i cyberrymden istället för i Innsbruck, sitter de tävlande faktiskt på cykelsadeln, deras benmuskler får faktiskt kämpa mot varierande motstånd som representerar den fysiska banan där livetävlingen kunde ha gått, och under lika lång tid som en fysisk tävling skulle ha pågått. Tävlingen kommenteras dessutom live på Youtube.

En mycket realistisk form av e-sport, alltså. Faktiskt så realistisk att e-cykling har utsetts till en ny gren av Svenska Cykelförbundet, vid sidan av BMX, landsvägscykel, MTB, trial, bancykel, cykelcross och paracykel.

Bettingsajterna sätter odds på e-sport

Den som är lagd åt det hållet (och arton år fyllda) kan förutom att spela e-sport även spela PÅ e-sport. Alltså satsa pengar på utgången av en match eller ett lopp eller en turnering. I vissa avseenden är e-sport onekligen en sport, och sajterna med sportsbetting på programmet har sedan länge erbjudit spel på intressanta matcher och event inom e-sport. Det är de enda bettingsidorna som inte har lyst tomma under coronakrisen.

När detta skrivs står vi till exempel inför en match mellan legendariska Ninjas in Pyjamas och ENCE i tävlingen DreamHack Masters. Här kan man spela på ett utbud av utfall för hela matchen, till exempel vinnare eller resultat, men det finns även odds för olika kombinationer av kartor och rundor. För matchen som sådan står NiP just nu i 2,15 och ENCE 1,65. Det motsvarar vinstchanser på 46,5 % respektive 60,6 %. Reagerar du på att vinstchanserna inte summerar till 100 procent? Det beror på att bookmakern ska ha sitt.

Glöm inte alla andra onlinespel

Förutom e-sport finns naturligtvis det vanliga utbudet av spel på nätet tillgängligt för alla som tvingas stanna hemma. Eller tvingar sig. Eller inte behöver tvinga sig. Mobilspel som Candy Crush eller Castle Crush snurrar på som om inget hänt. Nätpoker med kontantspel eller turneringar påverkas inte av virus (i alla fall inte biologiska virus). Tvärtom har många sajter erbjudit särskilda tävlingar för att uppmärksamma den här tiden av gemensam nedstängning / confinement / Beschränkung. Online casino med spelautomater i olika smaker snurrar på med samma glada pling plong som vanligt.

Faktum är att tack vare alla de förströelser som idag finns tillgängliga på nätet, ihop med att mycket av vår konsumtion redan innan äger rum på nätet samt att hela eller stora delar av arbetet för många yrkesgrupper går att utöva via digitala kanaler, är det ingen tvekan om att den här historiska perioden av fysisk distansering är betydligt lättare att hantera – och uthärda – idag än den skulle ha varit för, säg, tjugo år sen.

Där har du något att känna tacksamhet över mitt i alla Coronabekymmer. Tack för det, internet!