Booztgrundarens marknadsplats – ska öppna upp spelplanen för fler livsmedelsleverantörer
Hem E-HANDEL Booztgrundarens marknadsplats – ska öppna upp spelplanen för fler livsmedelsleverantörer

Booztgrundarens marknadsplats – ska öppna upp spelplanen för fler livsmedelsleverantörer

Publicerat av: Redaktionen

Den svenska dagligvaruhandeln domineras idag av ett fåtal aktörer där det är svårt för nya spelare att etablera sig.

Detta vill Malmöbaserade CBS Invest råda bot på genom att öppna upp marknaden för fler livsmedelsleverantörer via en abonnemangsbaserad marknadsplats för handel över gränserna.

Genom att utnyttja prisvariationerna mellan olika länder, finns betydande potential att kraftigt minska priserna.
Booztgrundarens marknadsplats – ska öppna upp spelplanen för fler livsmedelsleverantörer

Lars Munch Johansen

Malmöbaserade CBS Invest, grundat år 2021 av Lars Munch Johansen och Samuel Turrettini, bryter ny mark med en digital plattform som kopplar samman produktleverantörer med konsumenter via ett flertal e-handelssajter. Syftet är att öppna upp spelplanen för fler aktörer och på så sätt kunna erbjuda konsumenter ett bredare produktutbud, inklusive välkända  varumärken, till de allra bästa priserna.

Bolagets primära inkomstkälla är abonnemangsavgifter betalda av leverantörer och konsumenter, snarare än marginalintäkter från produkterna. Denna unika affärsmodell gör det möjligt att erbjuda dagligvaror till det lägsta möjliga priset.

“Svenska och nordiska livsmedelskedjor har begränsat utrymme, bristande intresse för nya produkter och kräver ofta stora ekonomiska investeringar från leverantörer. Detta skapar en utmaning för alla leverantörer, inklusive de små. Genom att erbjuda en plattform där leverantörer, oavsett storlek, kan nå nya kunder, bidrar vi till en hälsosam konkurrens och möjliggör lägre priser till förmån för konsumenter – utan ytterligare kostnader för leverantörerna” säger Lars Munch Johansen, grundare och VD, CBS Invest.

Genom en effektiv marknadsplats som är baserad på AI och blockchain och sträcker sig över nationsgränserna, möjliggör CBS handel av dagligvaror från marknader vars prisnivåer ligger betydligt lägre.

“Vi har en unik affärsmodell där endast en liten del av våra intäkter kommer från marginaler på sålda produkter – majoriteten kommer i stället från abonnemangsintäkter från leverantörer och konsumenter. Detta är lika disruptivt som Netflix-fallet där hela videouthyrningsindustrin skiftade över en natt. I vår bransch låter vi konsumenter betala en liten abonnemangsavgift varje månad och få obegränsad tillgång till vårt ständigt växande sortiment av för närvarande 82.000 produkter”, säger Lars Munch Johansen.

Expansionsplaner

CBS Invest, kort för cross border supermarkets, har sitt säte i Malmö och logistikcentrum i Flensburg, Tyskland. Bolaget är 30 månader gammalt och förutspår intäkter på 100 miljoner kronor för 2023. CBS Invest driver 28 e-handelswebbsidor i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Storbritannien och Tyskland.

Booztgrundarens marknadsplats – ska öppna upp spelplanen för fler livsmedelsleverantörer

Samuel Turrettini

“Låga fasta kostnader och en smart digital plattform är nyckeln i denna bransch. Vi fokuserar uteslutande på att sälja dagligvaror till europeiska hushåll och har centraliserat vår verksamhet och vårt lager i Tyskland för att hålla kostnaderna låga. Vårt mål är att ansluta de 294 000

europeiska leverantörerna till de europeiska hushållen. Vi har för närvarande ett starkt fokus på Norden.” säger Samuel Turrettini, medgrundare av CBS Invest.

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar