Black Friday lockar bedragare – falska e-butiker har blivit en allt vanligare bedrägerimetod
Hem E-HANDEL Black Friday lockar bedragare – falska e-butiker har blivit en allt vanligare bedrägerimetod

Black Friday lockar bedragare – falska e-butiker har blivit en allt vanligare bedrägerimetod

Publicerat av: Redaktionen

Årets Black Friday närmar sig, och med det också starten på julhandeln.

För bedragare är detta högsäsong och Tietoevry Banking har noterat en oroande ökning av finansiella bedrägerier.

Hittills i år har bedrägeriförsök till ett värde av ca två miljarder kronor avvärjts i Sverige och Norge och det märks en särskild ökning kopplat till falska nätbutiker.

Nu uppmanas konsumenter att vara extra uppmärksam inför Black Friday och julhandeln.

Falska e-butiker, som ofta marknadsförs genom annonser på sociala medier och med övertygande och proffsigt utformade hemsidor, har lett till en kraftig ökning av konsumentbedrägerier. Tietoevry Banking, som levererar lösningar till nordiska banker och kortutgivare, har sett en ökning av bedrägeriförsök hittills under året med 60 procent, jämfört med samma period förra året. Antalet bedrägeriförsök kopplade till falska nätbutiker har ökat med 170 procent under samma period, för vilka Tietoevry Banking hittills i år har stoppat bedrägerier till ett värde av ca 680 miljoner kronor.

André Moen Eide, chef för Tietoevry Bankings försvarscenter mot finansiell brottslighet uppmanar därför konsumenter att vara vaksamma genom att verifiera att e-butikerna är legitima. Han ger tre enkla råd för att undvika att bli lurad:

  • Var försiktig med butiker du inte känner till och erbjudanden som verkar för bra för att vara sanna. Kontrollera även att webbplatsen tillhör den faktiska butiken – det finns risk för falska sidor som imiterar kända butikers hemsidor.
  • Säkerställ att butiken använder kända och etablerade betalningstjänster.
  • Vid misslyckade korttransaktioner, undersök noggrant innan du försöker igen. Det kan vara bankens eller kortutgivarens bedrägeriskydd som blockera transaktionen. Undvik att använda ett annat kort eller betalmetod utan att bekräfta butikens äkthet först.

– Om man ändå råkar ut för bedrägerier ska man rapportera det till sin bank eller kortutgivare. Ofta går det att göra direkt i en app, eller i kontakt med kundtjänst. Den här typen av rapporter hjälper nämligen också till att upptäcka bedragare och skydda andra. De allra flesta bedrägerierna stoppas i realtid utan att pengar dras, men en liten del av bedragarna lyckas komma förbi detta, förklarar André Moen Eide.

Black Friday lockar bedragare – falska e-butiker har blivit en allt vanligare bedrägerimetod

André Moen Eide

Enligt en undersökning av Tietoevry Banking uppger 13 procent av svenskarna att de själva eller en familjemedlem har blivit utsatt för någon typ av finansiellt bedrägeri det senaste året.

– Bedrägerier drabbar hela samhället och innebär ekonomiska förluster för både privatpersoner och banker, samtidigt som stora summor hamnar i kriminellas fickor. Det är därför viktigt att alla är medvetna om problemet och bidrar till att stoppa bedrägerierna, säger André Moen Eide.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar