299 spänn känns så mycket billigare än 300

E-handlare använder sällan det urgamla tricket som får kunder att känna att de gör ett klipp.

På det viset missar de mängder av affärer. Betaltjänstföretaget Stripe har nyligen presenterat undersökningen Effekten av psykologisk prissättning för online-handlare.

Den är baserad på transaktionsdata från 100.000 e-handlare och visar att 73 procent av dem inte använder det enklaste knepet av alla för att få sina varor att framstå som prisvärda.

Ta efter handlaren på hörnet

Psykologisk prissättning, eller ”the left digit bias”, gör att kunderna hellre handlar när en vara kostar 4.99 dollar än om den kostar 5 dollar – eftersom det känns så mycket billigare.

I den fysiska handeln används denna psykologiska prissättning frekvent, säger Erik Olofsson, Nordenchef för Stripe.

I e-handeln är det mycket mer ovanligt. Erik Olofsson påpekar att e-handlarna därigenom går miste om miljoner i försäljning.

En lång rad studier som sträcker sig ända bak till 1930-talet har visat att psykologisk prissättning har stora effekter på kundernas köpbenägenhet i fysisk handel och vid postorderhandel.

Fyndjakt stimulerar

Stripe-undersökningen som baseras på data från åren 2012-2018 visar e-handelskunder fungerar på samma sätt, och att e-handlare som byter till en prismodell där priserna slutar på -99 ser sina intäkter stiga med flera procentenheter.

Priser på -99 anses signalera lågpris och förekommer frekvent i dagligvaruhandel och outlets. Priser som slutar på -00 brukar indikera lyx, men e-handlare har framgångsrikt använt den psykologiska prissättningsmodellen även på premiumvaror.

Erik Olofsson ger rådet både till små snabbväxande e-handlare och volymhandlare att överväga en smartare prisstrategi:

– Bevisligen stimulerar det kunden till mer köp både av billiga och dyra varor, säger han.