Hem NYHETER ​Undvik de vanligaste misstagen när du köper in telefoni till företaget

​Undvik de vanligaste misstagen när du köper in telefoni till företaget

Publicerat av: Redaktionen

“A person who never made a mistake never tried anything new” sa Albert Einstien

​Undvik de vanligaste misstagen när du köper in telefoni till företaget 3Självklart ligger det något i vad den gode teoretiske fysikern säger. Men vi tänker så här; när det kommer till er telefoni är det önskvärt att misstag undviks. Denna gång talar Albert för döva öron.

Är du i fas att se över era telefoni- och växeltjänster? Då har du kommit rätt. Vi listar de vanligaste misstagen och fallgroparna att undvika. Läs hela inlägget så slipper du höra mig säga ”Vad var det jag sa” när allt går åt skogen.

Här kommer några av de vanligaste misstagen du vill undvika

  • Kravspecifikationen räcker inte till
    Ditt projekt är dömt att misslyckas utan en bra och grundlig kravspecifikation. För en sak är säker, din nya leverantör kan inte läsa dina tankar. Så för guds skull, glöm inte att spalta ner vilka funktioner du önskar att använda. Få ner det i print och be de tillfrågade att svara utförligt hur de efterfrågade funktionerna fungerar i deras värld.
  • Involverar fel eller för få personer
    Oavsett storleken på företaget du jobbar på är det viktigt att få med sig användarna. För en IT-avdelning eller styrgrupp kan ju ”råka” stirra sig blinda från sitt perspektiv och faktiskt glömma slutanvändaren på företaget. Därför är det viktigt att redan från start involvera folk från flera avdelningar. En smart grej är att dela med dig av kravspecifikationen för du kanske har glömt något och; även solen har sina fläckar.
  • Tänker inte långsiktigt
    Nu gissar jag men jag tror inte att köpa in telefoni- och växeltjänster är en av dina hobbys. Därför är det viktigt att tänka långsiktigt så att du slipper göra det igenom inom de närmsta åren (Du kan tacka mig sen) Se till att den nya leverantören erbjuder en skalbar tjänst som ditt företag kan växa med. Säkerställ att de har kompetensen för att i framtiden exempelvis integrera ett CRM-system eller likande. Frågan ”Har ni öppna API:er?” är en riktig klassiker. Det du vill säkerställa är att tjänsten kommer fortsätta att utvecklas.

    Tips för det tvättäkta proffset: kolla med leverantören om de har release notes att tillgå, på så sätt kan du läsa dig till i vilken takt de utvecklar tjänsten.

  • Support? Det ingår väl…
    Att er nya tjänst bör ha en kostnadsfri support står väl skrivet i stjärnorna. Men dubbelkolla det för säkerhetens skull. Förutom det är det viktigt att du och dina kollegor kan sköta enkla ändringar själva. För visst vore det smidigt att kunna ändra namn, lägga till nya och ta bort gamla användare utan att behöva kontakta en kundtjänst? Jag slår ett slag för självadministration – gör det du med!
  • Stressa inte i mål
    Att tålamod är en dygd känner du säkert till och kanske är det just tålamodet som börjar tryta i slutet av en upphandling? Här är det läge att vara lugn som en filbunke så att du och dina kollegor kan testa den tilltänka telefoni- och växeltjänsten på er arbetsplats för att se hur den passar er verksamhet. Bjud gärna in leverantören vars program ni testar så att de kan vara med i en grupp och svara på frågor och guida er igenom testperioden så att ni får ut det mesta av den.
  • Du stirrar dig blind på priset
    Det är klart att priset spelar roll. Men stirra dig inte blind, se till helheten och räkna in allt. För det kan ju vara så att din telefonväxel kostar mer än vad du tror. Har er nya tjänst; telefoni, video och chatt integrerat i samma app behöver du såklart inte kvar de gamla videokonferens-programmet ni använder osv. Du ska inte heller glömma att ni troligtvis kommer kunna sköta många av era ärenden själva utan att behöva lägga tid på att sitta och häcka i telefonköer.

Relaterade Artiklar