Stripe lanserar Elements – förbättrar e-handelns kassahantering och ökar konverteringarna

Elements ger e-handlare ett enkelt sätt att skräddarsy köpupplevelsen med en komplett lösning för säkra kortbetalningar, mobilanpassning, dynamisk målgruppsanpassning och mycket mer.

Igår lanserade Stripe Elements, det snabbaste och enklaste sättet för butiker att skapa en modern kassaupplevelse åt sina kunder. Elements är byggstenar för en snabb och renodlad köpupplevelse. Precis som byggstenar kan Elements kombineras och anpassas helt efter varje onlinebutik, samtidigt som de tunga lyften hanteras av Stripe. Genom automatisk mobilanpassning, lokala betalkort, alternativa betalmöjligheter och mycket mer ger Stripe Elements onlinebutiker ett sätt att nå fler konverteringar med mindre arbete.

Trots att året är 2017 kan något så enkelt som att betala för något på en hemsida vara onödigt tillkrånglat. Nästan tre fjärdedelar av kundvagnar som fylls via mobilen överges innan de leder till köp [källa:BI Intelligence], ofta på grund av en allt för klumpig betalupplevelse. Fram tills idag behövde butiker välja mellan att bygga något snabbt (ofta genom att använda helt färdigbyggda betallösningar) eller genom att bygga något skräddarsytt på egen hand (vilket kunde ta veckor att färdigställa, samtidigt som barnsjukdomar eller missade funktioner var vanliga). En detaljerad granskning av Alexa.coms 100 mest använda e-handelssajterna i världen visar följande:

  • 72 sidor hade tre eller fler fel i sin köphantering. Friktionspunkter som enkelt kunde åtgärdas för att bättre tjäna sina kunder.
  • Nästan hälften hade inte automatisk ifyllning ordentligt implementerat.
  • En femtedel av sajterna gjorde köp via mobilen betydligt svårare genom att inte erbjuda ett numeriskt tangentbord när kreditkortsnummer skulle matas in.

Med Elements behöver butiker inte välja längre. Genom att använda Stripes erfarenhet från tusentals butiker världen över kan ett snabbt och modernt köpflöde introduceras. Ett flöde som helt och hållet kan anpassas och det med minimal ansträngning.

Butiker som använder Stripe kan använda Elements för att:

  1. Skräddarsy sitt köpflöde: Elements ger butiker möjlighet att skräddarsy allt från specifika färger, skuggor, typsnitt och generell layout (exempelvis genom att samla kortdetaljer i ett fält eller flera).
  2. Minimera integrationsarbetet: Elements kan implementeras med bara några få rader kod, varav det mesta kan kopieras direkt från Stripes dokumentation. Anpassning kräver bara att ett fåtal parametrar ändras, inte att något behöver byggas från grunden. Nya butiker kan ha sitt system igång på bara ett par minuter.
  3. Öka konverteringarna: Elements siktar in sig på de allra vanligaste, men minst uppmärksammade, friktionspunkterna i köpupplevelsen. Ingen detalj är för liten och exempelvis finns lösningar för:
    • Responsiv design: Elements känner automatiskt av och optimerar upplevelsen för mobila enheter. Bland annat genom anpassning till olika skärmstorlekar och genom att ge användaren numeriskt tangentbord där det behövs som bäst (som fälten för betalkortsnummer eller postnummer exempelvis).
    • Realtidsvalidering: Elements ger realtidsfeedback samtidigt som en kund matar in sina uppgifter, för att enkelt minska felstavningar (så att det blir rätt innan de tryckt på köpknappen).
    • Lokalisering: baserat på landet som kundens betalkort kommer ifrån anpassar sig Elements automatiskt till vilka fält som behöver fyllas i.
    • Fler betalmöjligheter: Med en enkel integrering kan butiker lägga in stöd för betalkort eller alternativa betalmetoder som Apple Pay, Android Pay eller någon annan teknik som använder Payment Request API:et.
    • Automatisk ifyllning: Elements ser till att automatisk ifyllning finns med över hela plattformen och på alla enheter och skärmar. På så sätt kan kunder slutföra sitt köp snabbare oavsett vilken enhet de använder sig av.

Elements ger även ehandlare sinnesro när det kommer till säkerhet och standarder. De grundläggande betalfälten sköts av Stripe, så att känslig information aldrig når företagens egna servrar, utan istället skickas det direkt till Stripe för säker lagring. Det innebär att företag som använder Elements enkelt kvalificerar sig för de regler som finns under PCI Compliance (SAQ-A).

Elements finns tillgängligt för samtliga Stripe-användare världen över från och med igår (3 oktober).