Adyen rullar ut världsomspännande stöd för Alipay i butik

Under Kinas största högtid, Golden Week, presenterar Adyen ett utvidgat partnerskap som gör det möjligt för kunder runt om i världen att betala via Alipay i butik.

Adyen, betalplattformen som används av världens ledande företag, meddelar att företaget utvidgar sitt partnerskap med Alipay, världens största plattform för mobila betalningar. Det innebär att handlare runt om i världen enkelt kommer kunna erbjuda kontantfria betalningar till kinesiska kunder i butik. Alipay används av fler än 520 miljoner människor och det nya partnerskapet lanseras i samband med den kinesiska högtiden Golden Week då handeln ökar kraftigt.

Kinas nationella högtid Golden Week började den 1 oktober och under denna sju dagars långa semester väntas fler än fyra miljoner kineser resa utomlands och shoppa. De kinesiska konsumenterna spenderar mer än 300 miljarder dollar utomlands varje år. Med det nya partnerskapet kan nu butiker som använder Adyens betalningsterminaler ta betalt direkt av kinesiska konsumenter som använder Alipay i sin smartphone. Den nya lösningen integreras med Adyen-kundernas befintliga butikslösning, vilket innebär att terminaler och enheter inte behöver bytas ut. Alipay adderas helt enkelt som en ny tjänst i de befintliga betalningsterminalerna.

– Europa och USA är populära destinationer för kinesiska turister, därför är det viktigt att handlarna möter deras behov, säger Souheil Badran, President, Alipay North America. Med Adyens omnikanal- lösning och de möjligheter som den ger handlare, tillsammans med Alipays marknadslösning ser vi fram emot att erbjuda handlare en sömlös detaljhandelslösning.

– Kinesiska turister är en mycket viktig målgrupp för handlare att ha i åtanke. På Adyen arbetar vi för att göra betalningsprocesser så enkla som möjligt för såväl handlare som konsumenter. Vårt nya partnerskap med Alipay skapar enorma möjligheter för handlare att växa och öka sin omsättning. För kinesiska turister innebär det nya avtalet att de kommer kunna betala på precis samma sätt som de är vana vid hemma, tillägger Roelant Prins, Chief Commercial Officer på Adyen.