Så har Footway blivit en internationell favorit online

På åtta år har den digitala skoaffären Footway inte bara slagit igenom stort i Sverige, företaget har även lyckats skörda framgångar i ytterligare tio länder.

Alexander Åberg, Footway.

En av anledningarna till företagets framgångar är deras långsiktiga SEO-arbete. Ett arbete som gjort Footway till det självklara förstavalet bland sökmotorerna när svenskarna sökt skor online.

Footway grundades med visionen att erbjuda skoälskare den bästa köpupplevelsen online. När bolaget byggde om sin e-handel 2015 tog man hjälp av SEO-byrån Pixel och samarbetet blev snabbt en succé. Sedan dess har Footway ökat sin omsättning med 167 procent. Bara det senaste halvåret har Footway sålt skor för 309 miljoner kronor.

För att nå dit Footway är idag gjordes flera tekniska förbättringar för kundupplevelsen. E-handeln optimerades även ytterligare med en tydlig och omfattande innehållsstrategi. Det tillsammans med en effektiv länkstrategi har ökat Footways synlighet på Google med hela 451 procent.

– Det har varit otroligt spännande att få följa med Footway på deras resa. Deras affärsidé är väldigt stark och för oss som SEO-experter har det varit tillfredställande att se hur en långsiktig SEO-strategi kan ge ett företag det utrymme som behövs för att lyckas. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Footway, inte minst för att bistå dem i deras fortsatta tillväxt internationellt, säger Henrik Vikström, CEO på Pixel.

– Pixels kunskap inom SEO och användarvänlighet hjälper oss att förbättra Footwayupplevelsen för våra kunder. Vi är övertygade om att SEO handlar om kunden och kundupplevelsen, därför jobbar vi tillsammans med Pixel i alla elva länder där vi är verksamma, säger Alexander Åberg, Footway.