Plantagen satsar på e-handel och omnikanal

Plantagen fortsätter att växa.

Under våren 2018 har sex nya butiker öppnat i Sverige och expansionen fortsätter med fem till tio nya butiker per år de närmaste åren.

Förutom att öppna nya butiker pågår en förflyttning av företaget, där en viktig del är att Plantagen startar e-handel. Andra delar i utvecklingsarbetet är bland annat att Plantagens mer traditionella stora varuhus omdisponeras, småbutiker öppnas och produktutbudet utvidgas.

Den nya e-handelssatsningen är en del i den omnikanalsstrategi som Plantagen arbetar efter. Syftet är att ge en förbättrad kundupplevelse som sträcker sig över samtliga kanaler.

– De senaste åren har intresset för växter och odling ökat stort i hela Norden och vi kan även se att intresset för att handla växter på nätet ökar. I och med att vi nu gör en förflyttning i företaget, är tiden helt rätt att satsa på en e-handelsbutik just nu, säger Kenneth Grönlund, Omnichannel Manager, Plantasjen Group.

Vid starten, under sommaren 2018, öppnar e-handeln med en digital pop up-butik, till en början. Det är en tillfällig näthandel där ett urval av Plantagens sortiment erbjuds med hemleverans i Stockholms området, i Uppsala och i Osloområdet. Butikerna i Barkarby respektive Skedsmo fungerar som logistikhubbar.

– Tanken är att satsningen på vår e-handel ska växa och omfatta fler butiker, fortsätter Kenneth Grönlund. Vår pop up-butik är viktig del i lärandet för företaget hur vi hanterar e-handel. Allt behöver fungera på bästa sätt innan vi drar igång med den ”riktiga” nätbutiken vid årsskiftet 2018-2019. Vi hoppas då på att kunna erbjuda hela vårt produktutbud med leverans över hela Norden.