Omnisatsningen fortsätter – Lindex släpper smart shoppingapp

Lindex släpper mobilapp för att erbjuda sina kunder en smartare och enklare shoppingupplevelse.

Med nyckelfunktioner som instagramintegration, inspirationsfeed, orderhantering och tillgång till aktuella erbjudanden är målet en inspirerande och personlig shoppingtjänst. Initiativet är en del i modeföretagets satsning att göra det enkelt och smidigt för sina kunder att inspireras och att handla oavsett var de befinner sig.

Centralt för utvecklingsprocessen har varit att förstå och anpassa appen efter kundens behov. Appen erbjuder en omnikanalupplevelse med funktioner som är kopplade både till Lindex digitala och fysiska butiker. Exempelvis kan kunden i butik scanna produkter för att få mer information om tillgänglighet i butik eller produktinformation. Tjänsten erbjuder även kunden möjlighet att förbereda sin shopping i appen men att slutföra sitt köp i butik eller på lindex.com.

”Antal kunder som handlar via mobil har vuxit explosionsartat de senaste åren och appen kommer bli en central del i att erbjuda en inspirerande och användarvänlig shoppingupplevelse för våra kunder. Under utvecklingen har vi fått mycket positiv feedback från pilotanvändare och vi har höga förvä n tningar på hur appen kommer att tas emot av våra kunder”, säger Linda Johansson, ansvarig projektledare på Lindex.

Appen är anpassad efter Lindex aktiva kunder, dvs. kunder som har handlat online det senaste året eller är medlemmar i Lindex loyalitetsklubb ’More at Lindex’, vilken totalt har fyra miljoner medlemmar, varav cirka två miljoner i Sverige.

Applikationen är utvecklad med ramverket Xamarin för att skapa en enhetlig plattformsupplevelse oavsett operativsystem. Appen är optimerad för smartphones och är tillgänglig för både iPhone och Android samt är nedladdningsbar i Norge och Sverige på  App Store och  Google Play .

Lindex har under utvecklingsprocessen samarbetat med DigitasLBi och Bitzeal.