Jula väljer Knowit för e-handelsutveckling

Under året kommer hemmafixare och proffs åter att kunna göra sina inköp online – i Julas nya webbshop.

Det framgångsrika familjeföretaget från Skara har valt Knowit som partner för utvecklingen av sin kommande e-handelslösning, som byggs i Episerver Commerce.

”Jula växer – och behovet av att kunna erbjuda våra kunder samma goda handelsupplevelse digitalt som vi gör i våra varuhus ökar för varje år som går. Utveckling och lansering av vår e-handel är därför det viktigaste vi gör i år – och vi är glada att det är Knowit som hjälper oss”, säger Julas affärsområdeschef för e-handel, Johan Thorell.

I dagsläget visar Jula upp sitt sortiment online, men kunderna behöver uppsöka en fysisk butik för att kunna handla. 2011 avvecklade Jula sin dåvarande webbshop för att istället investera i sina fysiska butiker och bygga upp en kundklubb. Men dagens konsumenter blir allt mer digitala, och tiden känns mogen för en ny satsning på e-handel.

Jula har 90 varuhus i tre länder (Sverige, Norge och Polen) och under 2015 omsatte koncernen 5,9 miljarder kronor. Produktutbudet vänder sig till gör-det-självare, som villaägare, hemmafixare, lantbrukare och hantverkare. I sortimentet finns bland annat verktyg, maskiner, arbetskläder, trädgårdsprodukter, färg och husgeråd. Lojalitetsprogrammet Jula Club har idag mer än två miljoner medlemmar.

Julas e-handelssatsning bygger vidare på befintlig plattform i Episerver Commerce och lösningen driftas i Episervers molnlösning DXC som bygger på Microsoft Azure. Med Knowit som erfaren partner med gedigen kunskap inom webbutveckling och en modern och flexibel e-handelsplattform kommer Jula att lansera e-handel i Sverige, Norge och Polen. Knowit växer stadigt inom e-handelssegmentet och har på senare år etablerat sig som en av de marknadsledande leverantörerna inom detta område.