”Även lyxvarorna behöver omfamna e-handeln”

[Krönika] ”Butiksdöden är närmast ett faktum och e-handeln plockar stadigt andelar från den fysiska handeln. Nu behöver även lyxbutiker se upp och anpassa sig till den nya dagordningen, säger Lars Grønkjær, Regionchef Norden, Salesforce Commerce Cloud.”

Lars Grønkjær, Regionchef Norden, Salesforce Commerce Cloud

Exklusivitet, kunnande och framför allt tid är den kanske mest dyrbara lyxartikeln vi har idag. Det utgör grunden till varför lyxvaror länge klarat sig undan e-handelns framfart – som i mångt och mycket bygger på ett enormt utbud, pressade priser och snabbhet.

Men det är knappast ett stillastående läge ens för lyxvaror. Onlinehandeln tar en allt större del av kakan, även i de högre prissegmenten.

Återskapa upplevelsen online

Men det är knappast ett stillastående läge ens för den här typen av butiker. Onlinehandeln tar en allt större del av kakan, även i de högre prissegmenten. Särskilt mobilt växer i rasande takt och har numera åtminstone hälften av all trafik och antal av lagda ordrar. Snabbhet och enkelhet trumfar helt enkelt.

Samtidigt ser vi hur allt fler varumärken börjar dra nytta av den personliga och kunniga sidan av shoppingen även online. För medan det kan vara svårt att återskapa butikens lyxkänsla i klick på en hemsida, går vi allt mer mot personligare shopping på nätet.

En av våra kunder inom lyxsegmentet, ett globalt modeföretag grundat i London, har förstått fördelarna med att låta teknik förstärka konsumentupplevelsen, både i butik och online. Personalen i butiken har surfplattor som snabbt kan hämta information om lagerstatus, produkter och beställningar.

Online erbjuder butiken individanpassade produktrekommendationer, egendesignade väskor och möjligheten att titta på de senaste modevisningarna för företagets kollektioner. Detta kombineras med shopping direkt från Instagram och en sömnlös upplevelse oavsett vilken kanal kunden använder. Det gör upplevelsen personlig samtidigt som det sparar just tid.

Dra nytta av mobilt

Att positionera sig med en app inom livstilssegmentet är ett smart drag. Genom att använda data på ett intelligent sätt kan varumärken återskapa den där personliga känslan från butiken och ge kunderna skräddarsydda råd, ambassadörsprogram eller inbjudningar till exklusiva event. Där har vi sett exempel som pop up-barer, middagar och även övernattningar. Allt leder till högre varumärkeslojalitet och ett starkare band mellan dig och kunden. Modeföretag som Boohoo.com och Peak Performance kan vara en bra inspirationskälla. De har byggt sin varumärkesidentitet kring ett slags socialt nätverk för att knyta kunderna till sig.

Framtiden är här nu

Den här utvecklingen är knappast något som kommer att stanna av, tvärtom. Genom smart användande av data och AI kan shoppingen snabbt göras allt mer personlig för att konkurrera ut experten i butiken. Lägg sedan till exklusiviteten i olika events tillsammans med utbud och framför allt snabbheten så står det snabbt klart att även lyxigare varumärken och dess butiker hotas av e-handeln. Det kanske inte är samma känsla som att stiga in i en sådan butik, men när bemötandet online snabbt blir minst lika personligt och det samtidigt sparar tid kan det snabbt slå över.

Givetvis finns det inga enkla lösningar eller svar på hur den här kundgruppen ska attraheras, utöver att hålla jämna steg med efterfrågan. E-handel och mobilt är dock något som händer idag och det är allt viktigare att kunna binda ihop upplevelserna. De företag som vågar göra en djupdykning i den data de samlat in och oförtröttligt fokusera på innovation är de som kommer att fortsätta vara framgångsrika i framtiden, lyxvaror eller ej.

Lars Grønkjær, Regionchef Norden, Salesforce Commerce Cloud