Visma stärker erbjudandet inom molnbaserade affärssystem och e-handel genom förvärv av svenska Specter

Visma förvärvar den svenska leverantören av molnbaserade affärssystem och e-handelslösningar Specter.

Nyckelprodukten Specter Business Management är ett molnbaserat affärssystem med starkt fokus på automation och användarvänlighet. Lösningen används av över 1 200 e-handlare och omnikanal-handlare i Sverige och Norge.

Förvärvet stödjer Vismas strategi att bli den ledande leverantören av molnbaserade affärslösningar till små- och medelstora företag i Norden. Vismas befintliga portfölj av produkter och tjänster kommer även att förstärka Specters erbjudande till sina befintliga kunder.

– Vismas mission är att hjälpa våra kunder att förbättra sin produktivitet genom integration och automation av affärsprocesser. Specter passar mycket bra in i vår redan solida produktportfölj inom e-handel och omnikanal-handel och synergierna kommer att gynna både befintliga och framtida kunder, säger Carola Lissel, vd för Visma Software AB.

Specters styrka är försäljningsflöden via både e-handel och fysiska butiker för B2C och B2B samtidigt, i samma system. Täta integrationer med e-handelsplattformar, tredjepartslogistik (3PL) och betallösningar skapar administrativa processer med stort kundvärde som underlättar kundernas expansion på ofta konkurrensutsatta marknader. Ett stort partnernätverk säkerställer tillgången till ett rikligt utbud av kringlösningar, tjänster samt flexibilitet för kunderna.

– Specters tillväxt och resultat har visat på styrka under de senaste åren. Detta kombinerat med Vismas breda produktsortiment, tilläggslösningar och affärssystem kommer att göra att vi nu kan leverera ännu mer nytta till våra kunder. Vi har en gemensam vision att förenkla affärsprocesser och att flytta dessa till molnet. Detta gör Visma till en perfekt partner när det gäller att stärka och komplettera Specters erbjudande framåt, säger Mattias Bratt, vd för Specter.

Specter har under de senaste åren bevisat att företaget har förmåga att växa kundbasen till över 1 200 kunder som nu använder företagets moderna molnbaserat affärslösningar. Som en del av Visma-gruppen kommer Specter att fortsätta vara ett oberoende bolag fokuserat på att leverera kundservice och kunskap av toppklass.