Verizon Business och Deloitte tar 5G till detaljhandeln – transformerar kundupplevelser

Verizon Business och Deloitte presenterar en digital 5G- och mobile edge computing (MEC)-plattform för detaljhandeln, utformad för att ge återförsäljare möjligheten att nå betydande effektiviseringar för deras detaljhandelsverksamhet och att transformera sina kundupplevelser.

Verizon Business och Deloitte tar 5G till detaljhandeln – transformerar kundupplevelser

Denna innovativa plattform kan låsa upp handelsdata från butikerna med näst intill realtidsanalys för att förbättra kundengagemang, lagereffektivitet och medarbetarproduktivitet.

Upplevelsen i butik bör bli kraftigt förbättrad genom att se till utmaningar som återförsäljare typiskt har, t.ex. varor som inte finns i lager och friktionslös/kassörlös kassa.

Verizons 5G-nätverk och MEC, kombinerad med avancerade tekniker som video- och sensorbaserad analys, artificiell intelligens (AI), förstärkt verklighet (AR) är de grundläggande bitarna i detaljhandelsplattformen. Tillsammans med Deloittes erfarenhet inom detaljhandelsbranschen och deras lösningstekniska erfarenhet har de två organisationerna utvecklat en bred samling användarfall som kan möjliggöras med plattformen, en referensarkitektkur som förstärker värdet med integrering av back-office-applikationer och ett flexibelt tillvägagångssätt för att accelerera resultat och ROI.

Verizon Business och Deloitte samarbetar med SAP för att integrera SAPs innovativa mjukvarusvit, inklusive SAP Customer Activity Repository och SAP S/4HANA® till plattformen. Att möjliggöra dessa tekniker kan erbjuda återförsäljare hållbar affärsprestanda och snabbare lönsamhet över viktiga delar som intäkter, kostnaden för sålda varor och rörelsemarginal.

”Det är spännande att få avslöja detta detaljhandelssamarbete med Deloitte och SAP”, sa Tami Erwin, CEO, Verizon Business. Vi är på väg in i en ny era med omvälvande ny teknik vid exakt samma tidpunkt som varje återförsäljare letar efter att accelerera digital transformation, öka produktivitet och förbättra kundupplevelser. Vi är redo att öppna dörrarna till Verizons transformativa 5G- och mobile edge compute-plattform och ser fram emot att hjälpa våra kunder rita om allt från deras anställdas upplevelser och supply chain till slutkundanvändningsfall”.

Av de många användarfallen under gemensam utveckling är ett exempel greppbara insikter, nästan i realtid, för att se till hanteringen av varor som är slut i lager. Plattformen genererar här automatiska påfyllnadsnotifikationer till medarbetare i butiken och meddelar även distributionscenter att allokera ytterligare varor. Denna gemensamma innovation har som målsättning att hjälpa återförsäljare att öka försäljning, förbättra marginaler, erbjuda bättre tillgänglighet för produkter och att ge butikspersonal mer tid att engagera med kunder när de inte behöver spendera så mycket tid på t.ex. cykelräkning.

”Möjlighetenen för 5G och MEC att möjliggöra friktionslösa detaljhandelsupplever och förbättra tillgångsproduktivitet borde ha en seismisk påverkan på detaljhandelsbranschen”, sa Anthony Stephan, principal, Deloitte Consulting LLP och US Consulting consumer industry lead. ”Vårt samarbete med Verizon Business och SAP gör det möjligt för oss att effektivt ta itu med återförsäljarnas bekymmer idag och tillhandahålla en förstklassig digital transformationsupplevelse som kan svara och leverera med hastigheten bakom 5G.