Succé för eCarExpo på Friends Arena!

Intresset för elbilar fortsätter att öka. Elbilsmässan eCarExpo på Friends Arena som arrangerades helgen blev en total succé.

Succé för eCarExpo på Friends Arena! 1Publiksiffran skrevs till 14 650 betalande och inbjudna personer, vilket är tre gånger fler än förra gången mässan anordnades i Nacka Strand 2016 och omkring 40 % fler än på Svenska Mässan i Göteborg i november i fjol. Även besökarna var nöjda och gav mässan högsta betyg, 5,9 av 7.

– Nu har intresset för elektrifieringen av våra bilar gått från att vara ett specialintresse för nördarna, till något som angår alla och hela familjerna. Det är kul att uppleva, och bäddar för att vi kan fortsätta vår expansion med eCarExpo i hela Norden, säger Gunnar Dackevall, mässchef och grundare av eCarExpo.

Det allt större intresset för omställningen till ett elbilssamhälle var tydligt även hos media.

Till mässan hade 105 journalister och medierepresentanter ackrediterat sig, vilket är nästan dubbelt så många som det tidigare rekordet från Svenska Mässan i Göteborg.

– Den allt intensivare mediebevakningen speglar de positiva attitydförändringarna till elbilar som finns i Stockholm. Kunskapstörsten om nya elbilar, olika laddtekniker och hur vi behöver anpassa energianvändningen till ett hållbart samhälle är stort, och många av svaren kunde sökas på eCarExpo, säger Lars-Ola Nordqvist, Presschef för eCarExpo.

Bland de 77 utställarna fanns en majoritet av bilmärkena i Sverige på plats med många nyheter och 20-talet premiärer, men även ledande laddteknikföretag och flera nya innovativa uppstickare.

Bland andra visades den nya Volvotillverkade Polestar 2, Volkswagens nya elbil ID3, Audi e-tron Sportback, Mazda MX-30, Honda e, konceptbilen BMW iNext och Harley Davidsons eldrivna LiveWire.

Mässan arrangerade också uppskattade och välbesökta seminarier om livet med elbil i Sverige och besökarna kunde provköra 24 olika bilmodeller på en 600 meter lång inomhustestbana för laddbara bilar.

Även utställarna hade en mycket givande helg med de många besökarna. Här är några röster efter eCarExpo:

Martin Jonsson, vd för DEFA Sverige, ett av de ledande laddteknikföretagen och huvudpartner på eCarExpo:

”Vi är fantastiskt nöjda och stolta över vår delaktighet här. Vi har aldrig upplevt ett så stort, brett och genuint intresse för elektrisk mobilitet i Sverige som nu. Kunskapen hos besökarna ökar, och vi märker hur folk verkligen förstår och tar till sig att elektrifieringen av fordonsflottan kommer att påverka samhället och folks liv i grunden.”

Petter Nordesjö, vd för Maxus transportbilar, ett nytt kinesiskt bilmärke i Sverige:

”Helt galet! Jag har varit på många bilmässor, men aldrig på någon som man har kunnat göra affärer direkt på plats. Storartat jobbat!”

Peter Maier, PR-chef för BMW och Mini:

”Vi räknade in 421 provkörningar under helgen – konceptet med inomhusbanan var klockrent”.

Mats Carlström, marknadschef för KIA, som är Sveriges tredje största bilvarumärke:

”En timme efter mässans öppnade på lördagen hade vi fulltecknat med provkörningar – det här slog till och med rekorden på eCarExpo i Göteborg”.

Carola Larsson, PR-chef för Honda, som hade premiär för citybilen Honda e:

”Vi har haft kö för att provsitta nya e från första minuten till den sista under helgen – vilken succé för oss och för mässan!”

eCarExpo expanderar i år till fyra mässor och öppnar nästa gång i Øksnehallen i Köpenhamn 17-19 april och därefter i Lilleström, Oslo, 22-24 november och på Svenska Mässan i Göteborg, 27-29 november.