Jack Link’s, en marknadsledare inom proteinsnacks och världens största tillverkare av köttsnacks, meddelar att företaget satsar ett sjusiffrigt miljonbelopp i brittiska pund på e-sport – utöver vad som redan investeras i digital marknadsföring.
Skrikande fans följer i timmar sina hjältar när de kämpar om seger och överlägsenhet. Men det handlar inte om fotbolls-VM eller finalen i Wimbledon, utan den snabbt växande e-sporten.
Antalet e-sport fans i världen överskrider enligt den senaste statistiken från 2020 nära 500 miljoner människor. Det är inte längre frågan om en nischmarknad, utan en bred sport som konkurrerar om uppmärksamhet med andra sporter och stora ligor.
Efter ett framgångsrikt partnerskap under år 2019 med det globala företaget inom e-sport underhållning, Fnatic, tar Jack Link’s satsningen på e-sport till nästa nivå. Man tecknar flera partnerskap som kommer säkra Jack Link’s närvaro inom e-sport i Sverige och andra länder. I den första aktiviteten kommer Jack Link’s och Fnatic att komma i kontakt med fans och tävlande, då Jack Link’s jerky-varumärke etableras som det självklara proteinvalet för spelare att hämta kraft från.
–Vi vet att de som konsumerar våra produkter brinner för vad de gör. Tävlande inom e-sport utgör inget undantag, säger Jan Pieter Schretlen, Vd Jack Link’s EMEA. Att tävla online går snabbt och man måste vara på topp för att prestera och vinna både som nybörjare och på elitnivå. Jack Link’s kan hjälpa spelare att nå sin fulla potential med högkvalitativt och proteinrikt matintag som behövs för att orka prestera under långa hårda spelpass.
Senare under året kommer Jack Link’s också att sponsra de största e-sport turneringarna i Europa för att öka varumärkets räckvidd och hamna i blickfånget i syfte att bygga relationer med fans i olika länder.
–Vi vill vara en riktig partner, stödja spelarna på alla plan och bygga relationer både i riktiga tävlingar och på amatörnivå. säger Jan Pieter Schretlen. Vi är övertygade om att e-sporten ännu inte har nått sin fulla potential och det här är bara början på vad som kommer från Jack Link’s.
Partnerskap inom e-sport skapar konkreta affärsresultat för Jack Link’s inom detaljhandeln och bygger ett starkt budskap till en grupp användare som har glädje av varumärkets produkter.
–Våra produkter är det perfekta mellanmålet – oavsett om du är hemma, på språng, på jobbet eller håller på med fritidsaktiviteter såsom spel, säger Jan Pieter Schretlen. Torkat kött är en naturlig proteinkälla som ger varaktig energi och därmed stödjer uthållighet.
I sitt första samarbete med en snacksproducent, representerar partnerskapet mellan Jack Link’s och Fnatic ett fortsatt engagemang för att maximera och förbättra e-sportens prestanda och stödja spelare att uppnå sina personliga mål.
–På Fnatic har vi som filosofi att säkerställa att spelarna alltid är på topp, säger Neil Walker, partnerskapschef Fnatic. Jack Link’s Beef Jerky innehåller 100 procent nötkött med mycket protein och mindre än 80 kalorier per portion. Samarbetet frigör spelares fulla potential genom att de får tillgång till kvalitativ, proteinrik energi som behövs under intensivt spel för att prestera maximalt.
Från utveckling av sponsrat innehåll i spel online och fysiska verktyg samt proffsens berättelser, kommer alla aspekter av detta partnerskap att vara fokuserade kring att göra det möjligt för spelare att nå sina mål.
–Vad gäller näring uppmanar vi aktivt våra spelare en kost som förbättrar deras prestationer i tävlingar med hård konkurrens. Att erbjuda dem snacks är otroligt viktigt beaktat hur långa och intensiva spelpassen kan vara. Proteinrika, högkvalitativa snacks som Jack Link’s är det bästa alternativet för oss, säger Neil Walker, partnerskapschef Fnatic.