Bikester lanserar tjänsten Ready-to-Ride med MIOO

Bikester erbjuder sina Stockholmskunder en exklusiv monteringstjänst med start i januari. 

Bikester lanserar tjänsten Ready-to-Ride med MIOO
Jakob Schenström, ansvarig för den nordiska cykelmarknaden på Internetstores

Det nya leveransalternativet ”Ready-to-Ride” är en  del  av moderbolaget Internetstores’ multi-channel-strategi. Partnervalet blev MIOO, en mobil reparatör och montör av cyklar.

Bikester kommer att utöka sina extratjänster genom att samarbeta med MIOO och erbjuda sina kunder monteringstjänsten Ready-to-Ride för cyklar som köpts på bikester.se.

“Som experter på multi-channel-strategi i Europa så siktar vi på att vara exakt där kunden vill att vi ska  vara: Online, i butik eller till och med i hemmet”, säger Jakob Schenström, ansvarig för den nordiska cykelmarknaden på Internetstores. Konceptet har redan visat sig populärt i andra europeiska länder: “Vi har försett våra tyska kunder med Ready-to-Ride sedan ett och ett halvt år tillbaka och  det har verkligen varit en stor succé. Med hjälp av denna tjänst kan vi nå de kunder som vill köpa en cykel på nätet men som kanske är lite osäkra om de ska klara slutmonteringen själva”, förklarar Schenström.

Förutom Bikesters onlineshop, med Sveriges största cykelsortiment, driver företaget också en fysisk butik i Sickla, i Stockholm. Ett nätverk med mer än 20 servicepartners över hela landet tar också emot ”hämta i butik”-leveranser, utför monteringstjänster och erbjuder cykelreparationer åt Bikesters kunder. “Kundens resa slutar inte efter att de klickat hem varan online och fått paketet levererat, utan det är förhoppningsvis bara början på ett lång relation.  Vi vill att våra kunder verkligen ska känna att vi bryr oss om dem.” Avslutar Schenström.

Så här fungerar det

Bikester lanserar tjänsten Ready-to-Ride med MIOONär kunden anger en leveransadress i Stockholmsområdet får kunderna möjligheten att välja det nya leveransalternativet “Mobil monteringstjänst” för 599 SEK. Cykeln skickas sedan som vanligt till kunden och efter leveransen är klar, schemalägger en av MIOO:s 44 st ”Bike Buddies” en passande tidpunkt för montering.  ”Bike Buddy:n” är en erfaren mekaniker som kommer hem till kunden och monterar cykeln samt justerar dess inställningar så den nya cykeln är perfekt anpassad för kunden. Bike Buddy:n kan också förklara cykelns alla funktioner, vilket är särskilt användbart för de som köpt en elcykel. Nu när social distancering är så viktigt, är detta ett särskilt attraktivt alternativ.

“Vi är väldigt glada att ha fått Bikester som ledande cykelåterförsäljare att utöka vår affärsmodell. Trenden att beställa sin cykel på nätet växer, och tillsammans vill vi  bidra till att göra denna utveckling bekvämare för alla  – och få ännu fler människor att börja cykla” konstaterar Tomas Grönqvist, VD och grundare av MIOO. Om denna testperioden i Stockholm lyckas planerar båda parterna att utöka samarbetet både i Sverige och utomlands.