Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized

I maj förra året investerade Schibsted i Advized, en plattform för produkttester, recensioner och köpråd.

Prisjakt och Schibsted köper produkttestbolaget Advized
Peter Greberg, VD på Prisjakt

Nu står det klart att mediekoncernen, för jämförelsetjänsten Prisjakts räkning, förvärvar samtliga andelar i bolaget.

– Advized har haft en fantastisk tillväxt sedan vår investering förra året. Det känns därför helt självklart att ta nästa steg och välkomna Advized till Prisjaktfamiljen, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.

Schibsted-ägda Prisjakt vill bli den självklara destinationen för alla typer av köpråd, inte bara prisrelaterat utan också när det kommer till vad man ska handla. För att bättre guida runt produkterna väljer jämförelsetjänsten att köpa produkttestbolaget Advized. Förvärvet innebär bland annat att man får tillgång till en skalbar plattform samt över femtio experter som vägleder konsumenter till smarta köp.

– Köpresan blir allt mer digital och automatiserad, samtidigt som gränsen mellan vad som är ett trovärdigt råd kontra köpt reklam suddas ut. I den här utvecklingen är det därför inte så konstigt att konsumenter eftersöker trovärdiga guider och recensioner skrivna av experter. Det ska bli otroligt spännande att tillsammans med Advized vägleda konsumenter på ett trovärdigt och personligt sätt, säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.

För Prisjakt är Advized ett intressant bolag ur flera aspekter, bland annat för deras skalbara plattform och det guidande innehåll som produceras av experterna.

– Om vi framgångsrikt integrerar plattformen hos Prisjakt, så att alla våra miljontals användare kan ta del av experternas köpråd, är potentialen enorm. Förhoppningsvis kan satsningen också inspirera våra användare till att vilja bidra med liknande produkttester,  säger Peter Greberg, VD på Prisjakt.

Advizeds personal, som är två personer, blir anställda hos Prisjakt. Tidigare VD och huvudägare Kalle Bodestig finns kvar under en övergångsfas, för att sedan lämna företaget. Advized kommer att drivas vidare med sitt separata varumärke.

– Prisjakt har alla förutsättningar att ta Advized till nästa nivå. Med deras plattform och användarbas finns alla ingredienser för att skapa ett community för konsumenter där de kan fatta smarta köpbeslut. Det ska bli spännande att följa deras resa framöver. För min egen del så kommer jag hjälpa Prisjakt i en kortare övergångsfas, sedan ser jag fram emot nya utmaningar och kommande roliga projekt, säger Kalle Bodestig.