Modekedjan JOY återuppstår med slow fashion och e-handel från SAP
Hem E-HANDEL Modekedjan JOY återuppstår med slow fashion och e-handel från SAP

Modekedjan JOY återuppstår med slow fashion och e-handel från SAP

Publicerat av: Redaktionen

Modekedjan JOY som under många år glatt svenska kvinnor med sina kvalitetskläder har återuppstått i en helt ny form. JOY har inte längre några fysiska butiker utan satsar i stället stort på e-handel och personlig rådgivning. Grundarna ser sig som en startup som vill bygga nästa generations e-handel baserat på AI och slow fashion – ett mer hållbart alternativ med kläder som håller flera säsonger.

JOY är samtidigt det första bolaget i världen som valt en kombination av molnlösningarna Emarsys och Upscale Commerce från SAP med smarta funktioner för e-handel och kundengagemang.

JOY var länge en välkänd klädkedja med ett femtiotal fysiska butiker. Våren 2020 gick JOY i konkurs, men en handfull nya ägare bestämde sig för att blåsa liv i varumärket – och samtidigt fokusera på digitalisering och hållbarhet. De frågor som i dag påverkar detaljhandeln allra mest.

De tre grundarna bakom omstarten består av Anna Ullman Sersé, Åsa Parsmo och Sofia Valentin. Alla tre har en gedigen erfarenhet från konsultverksamhet mot detaljhandel och har jobbat största delen av sina yrkesliv med att hjälpa detaljhandelsföretag med kundupplevelser och att arbeta mer kundfokuserat. Anna har även varit VD för Nelly som har en ledande position i att sälja online till en yngre målgrupp med hjälp av inspiration. 

IT-avdelning på köpet

Bättre kundupplevelser har varit en grundpelare i nystarten av JOY och helt avgörande vid valet av teknisk plattform. Möjligheten att starta om gjorde att de också direkt kunde gå över till molnlösningar som man kan växa i – och få en mindre IT-avdelning på köpet.

– Det är en stor fördel för en startup som JOY. Vi vill inte bygga upp en alltför stor organisation utan köpa in tjänster för till exempel IT och redovisning. Det blir mer kostnadseffektivt i längden, säger Sofia Valentin, försäljnings- och marknadsföringschef.

Personligt – men inte påträngande

SAP Emarsys hjälper JOY att analysera kundkontakterna, anpassa marknadsföringen och skapa unika erbjudanden. Systemet föreslår den bästa strategin och automatiserar mycket av arbetet med hjälp av AI och maskininlärning.

– Emarsys levereras med ett stort antal avancerade funktioner som gör att vi kan växa efter hand. AI är magiskt eftersom det automatiserar arbetet och gör att vi kan expandera och bemöta fler kunder med olika behov på ett personligt sätt, utan att vara påträngande, säger Sofia Valentin.

Med SAP Upscale Commerce får JOY en AI-driven e-handel med smarta funktioner för produktrekommendationer där man kan själv kan blanda och byta ut bilder, video, texter och annat innehåll. Upscale har också inbyggd logistik vilket gör det möjligt att plocka och skicka ut varor direkt till kund.

– När jag lyssnar på Anna och Sofia står det klart att de inte dras med några ärvda begränsningar. Konceptet är nytt och fräscht och låter kunden få kontroll över sin egen upplevelse med hjälp av AI-teknik som frigör tid och ger en bra ton i kommunikationen, säger Peter Alvmo, Solution Manager CRM på SAP.

Slow fashion – kläder för livet

Nylanseringen påbörjas innan sommaren och när allt är på banan är målet att expandera för att nå ännu fler kunder. Även de som tidigare inte tyckte JOY var relevant för dem.

– En nyckel är att utveckla produkter som håller i flera säsonger, lite mer slow fashion – vi pratar om kläder för livet, säger Anna Ullman Sersé.

Relaterade Artiklar