Handelns förflyttning där digitaliseringen och den fysiska butiken allt mer kopplas samman, gör att Live Expo väljer att lansera två helt nya mässor för handeln, Retail Expo och e-Commerce Expo.
Två mässor som tydligt visar handelns framtid.
Handelns transformation där gränserna mellan digitaliseringen och den fysiska butiken suddas ut kommer att ställa nya krav på handeln.
Kundernas sätt att konsumera är i konstant förändring, det påskyndas av den växande e-handeln som gör att konkurrensen ökar globalt. Det gör att alla aktörer i handeln snabbt måste förflytta sina positioner för att överleva och inte tappa i konkurrenskraft.
– Innan vi förvärvade mässan av Easyfairs gjorde vi en marknadsanalys på cirka 100 ledande aktörer inom handeln. Den visade tydligt att det finns ett stort behov av en mötesplats där handeln kan ta del av nya affärsmodeller, ny teknik och genom seminarier och möten uppdatera sig om vad som händer de närmaste åren bland annat inom hållbarhet, säger Susanne Hallencreutz, VD på Nordic Live Expo.
De nya mässorna Retail Expo och e-Commerce Expo kommer att arrangeras den 15-16 september 2021 på Kistamässan i Stockholm. Mässorna arrangeras parallellt med andra mässor där det finns starka synergier, mässorna Mark Tech Expo och Möten & Events. Det ger fler kvalificerade besökare som utställarna aldrig skulle träffa annars, men som också ger besökarna möjlighet att ta del av fler utställare och produkter.
– Genom att låta handelns aktörer utforma innehållet blir det en mötesplats som kommer att locka många kvalificerade beslutsfattare. Förutom kunskapsuppdatering blir Retail Expo och e-Commerce Expo en mötesplats för kontaktskapande och nätverkande som leder till framtida affärer mellan besökarna och utställarna. Mässan visar vägen i den största omställningen i modern tid. En mötesplats fylld med futuristisk teknik och nya affärsmodeller i den digitala revolutionen, avslutar Susanne Hallencreutz.