Kivra går in som ny delägare i Findity & tar sikte på att digitalisera landets kvitton
Hem NYHETER Kivra går in som ny delägare i Findity & tar sikte på att digitalisera landets kvitton

Kivra går in som ny delägare i Findity & tar sikte på att digitalisera landets kvitton

Publicerat av: Redaktionen

Findity gör i dagarna en emission om totalt 34 MSEK där Kivra investerar 24 MSEK för att gemensamt driva marknaden för digitala kvitton.

Kivra går in som ny delägare i Findity & tar sikte på att digitalisera landets kvitton 1

Finditys plattform för digitala kvitton blir grunden för kvittosatsning från Kivra.

Findity har sedan 2010 utvecklat Sveriges ledande plattform för digitala kvitton, den skapar bl a förutsättningar för automatisering och förenkling av administrativa utläggsprocesser. Den tekniska plattformen (Digitalreceipts) för digitala kvitton finns på plats och ekosystemet har börjat ta form.

En kraftfull omställning från papper till digitalt av hela marknaden kräver dock en massmarknadstjänst som möter kravställningar från alla butiker/kvittoutfärdare samt förenklar och förbättrar för konsumenterna. Kivra har ambitionen att driva omställningen och planerar att lansera sin tjänst under nästa år. Genom att använda Finditys tekniska plattform skapas en tydlighet i marknaden och många parters behov kan lösas via en gemensam plattform.

-För oss stod valet mellan att bygga en egen teknisk plattform eller att hitta en samarbetspartner. Vi såg att det fanns många synergieffekter i att driva utvecklingen av en och samma plattform för såväl konsumenter som företagare. Därför är vi väldigt glada över att nu inleda ett samarbete med Findity, som utöver den tekniska plattformen även har stor branschkunskap, säger Stefan Krook, VD Kivra.

-Nyttan av digitala kvitton delas mellan företagens behov och konsumenternas önskan och det var just där som Kivra och Findity möttes. Vi har den tekniska plattformen och Kivra har tjänsten för att möta miljontals konsumenters önskemål om digitala kvitton. Tillsammans kan vi skapa ett momentum, få hela ekosystemet att blomstra så att alla blir vinnare, säger Per Einarsson, VD Findity.

Relaterade Artiklar