Ny undersökning visar att företag går miste om försäljning
Hem E-HANDELWEBHALLEN Företag går miste om försäljning via länkar

Företag går miste om försäljning via länkar

Publicerat av: Redaktionen

Idag upptäcker allt fler konsumenter produkter i digitala innehåll som online-magasin, appar, videos, liveströmmar och bloggar.

En ny undersökning framtagen av tech-bolaget Spotin tillsammans med Norstat, visar att företag går miste om försäljning i samband med att konsumenter skickas iväg från digitala innehåll via länkar för att genomföra köp.

Undersökningen visar bland annat att mer än varannan person (53 %) har avbrutit ett köp för att de blivit länkade någon annanstans.

Dagens befintliga affiliate-lösningar och annonsering i digitalt innehåll bygger på länkar. Det betyder att konsumenter behöver skickas vidare till andra sajter om de vill ha mer information eller köpa produkten de blivit intresserade av. Mer än var tredje person (34 %) upplever det irriterande att behöva skickas iväg via en länk för att få mer information eller köpa en produkt. Mer än varannan person (53 %) har till och med avbrutit ett köp för att de blivit länkade någon annanstans. Vidare hade mer än hälften (54 %) föredragit om de kunde få fördjupad information och köpa produkten direkt där den upptäcks.

– ”Företag och innehållsskapare går miste om enorma affärsmöjligheter på grund av brister och begränsningar med tidigare tekniska lösningar. Undersökningens resultat är inte förvånade då vi sett en ökad efterfrågan av den typen av lösningar som vi tillhandahåller, både från säljande parter och från innehållskapare.”, säger Kristoffer Karlsson VD på Spotin.

Ny undersökning visar att företag går miste om försäljningIdag är många innehållsskapare och publicister tvungna att använda reklam och betalväggar som ett intäktsalternativ, vilket enligt många läsare och användare påverkar upplevelsen negativt. Undersökningen visar att en klar majoritet (58 %) av dessa föredragit att innehållsskapare/publicister hade fått en del av vinsten när en produkt säljs via deras innehåll, istället för en affärsmodell som bygger på reklam och betalväggar.I åldrarna 18 till 29 år anser hela 65 % att det hade varit en bättre lösning.

Innehållsskapare och publicister förlorar dessutom på dagens system genom att de behöver skicka iväg sina besökare via länkar och därmed riskerar att tappa dem.

Undersökningen visar även att kraven på en smidig digital shoppingupplevelse kommer hålla i sig. Inom fem år förväntar sig nämligen mer än varannan person (53 %) möjligheten att kunna köpa och få fördjupad information om produkter utan att behöva skickas iväg via länkar.

– ”Konsumenter är idag vana vid konstant tillgänglighet av gratis uppdaterat innehåll. I princip alla har tillgång till smartphones/surfplattor oavsett målgrupp och marknad. Dagens kunder online förväntar sig tillgång till allt, så en ökad tillgänglighet av produkter och tjänster där det ses som ett mervärde för användaren är ett naturligt steg i utvecklingen. Content commerce syftar till att tillfredsställa just det genom att göra produkter och tjänster köpbara direkt i rätt digitalt innehåll utan att länka iväg kunden.” Avslutar Kristoffer Karlsson.

 

Relaterade Artiklar