Den nya appen Fiffit visar rea-fynd och prissänkta varor som finns i butikerna nära dig.
Genom att dagligen samla och visa över 300 000 fynd i hela Sverige vill de två grundarna locka kunder tillbaka till de fysiska butikerna och bli en smart länk mellan det digitala och fysiska nära.
Redan innan pandemin var den fysiska handeln i Sverige hårt påverkad av ökad nätshopping och kostsamma lokalhyror. Som följd har vi sett butiksdöd och utmärglade stadskärnor – och på sina håll – även köpcentrum.
Detta vill grundarna till appen Fiffit hjälpa till att ändra på, genom att göra rea-fynd och prissänkta varor i närheten synliga och tillgängliga direkt från mobilen.
– Vi tror på en balans mellan det digitala och lättillgängliga tillsammans med det fysiska och nära, säger Björn Sjöstedt, en av de två grundarna.
Sverige och världen befann sig mitt i pandemin sommaren 2020 när de två kollegorna Björn Sjöstedt och Dennis Nyström bestämde sig för att sadla om sin dåvarande startup till att istället fokusera på detaljhandeln och fysiska butiker.
– Vi hade länge sett hur fysiska butiker kämpade för att hänga med i den digitala utvecklingen, där nätshopping tar mer mark samtidigt som den svenska konsumenten fortfarande förväntar sig samma tillgänglighet och utbud hos sina fysiska butiker runt sin hörna, förklarar Björn som själv har erfarenhet av att driva både fysisk butik och e-handel.
Att nätshopping ökar, oavsett pandemi eller ej, ser de två grundarna som en naturlig utveckling. Men däri ligger också lösningen till nästa steg, menar Dennis:
– Smidigheten att enkelt söka, få översikt och klicka hem en vara över nätet är svårslaget. Samtidigt föredrar 3 av 4 konsumenter att handla och stötta lokalt, enligt undersökning från 2020 (Adyens Retailbarometern). Kan vi tillföra enkelheten, tillgängligheten och översikten till lokal shopping så kan kunder göra smartare köp och på sikt även förbättra näthandelns mörkare sidor, i form av onödiga och miljöpåfrestande frakter och returer.
Appen Fiffit lanserades under sommaren 2021 och innehåller idag redan över 300 000 prissänkta varor från ca 1 200 butiker – siffror som man hoppas kunna femdubbla inom bara ett halvår:
– Under sommaren och hösten har vi testkört tekniken och stämt av med användarna att vi är på rätt spår. Nu vill vi fylla på med både fler butiker och fler funktioner, såsom delbara inköpslistor och möjlighet att reservera varor för att sedan hämta i butik (s k Click & Collect-tjänst), berättar Björn.
På sikt vill Fiffit bli den hjälpsamma digitala bron mellan kund och butik. En tjänst fylld med fiffiga verktyg som skapar en smidigare tillvaro för den moderna detaljhandeln.