Högerextremism inom gamingvärlden är ett växande samhällsproblem. Men det går att vända utvecklingen.
Nu föreslår Expo tio åtgärder för ett tryggare datorspelande i en ny rapport.
Under 2023 har Expo kartlagt ungas radikalisering inom gamingvärlden i två rapporter, Fulspel i spelrummet och När hatet kliver ut från spelplattformarna. Rapporterna ingår i ett projekt med stöd av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF).
Slutsatserna av kartläggningen är oroande. Den gamingvärld där en överväldigande del av Sveriges barn och unga spenderar mycket av sitt sociala liv riskerar bli en grogrund för våldsbejakande högerextremism. Och motåtgärderna är otillräckliga.
– Vi hade aldrig accepterat den formen av hat, hot och rekryteringsförsök till våldsbejakande grupper på en fysisk lekplats eller fritidsgård. Det är hög tid för gamingindustrin, politiker, myndigheter, skola, föräldrar och vårdnadshavare att agera, säger Åsa Mitchell, researcher på Expo.
Mitchell har skrivit den tredje och sista rapporten i projektet, Motdrag, som ger tio åtgärdsförslag för en gamingvärld fri från högerextremism. Bland annat behöver spelföretagen vara mer transparenta med sina data om extremistisk närvaro, myndigheter behöver vara mer närvarande i gamingmiljön och pedagoger och tjänstepersoner behöver utbildas om hur gamingvärlden fungerar. Åtgärderna föreslås samordnas av ett råd med representation från gamingindustri, myndigheter, civilsamhälle och forskning.
– Högerextremismen inom spelmiljöerna är ett säkerhetshot. Det går att vända utvecklingen, om aktörerna går samman och bestämmer sig för att så här kan vi inte ha det. Det är dags att köra bort högerextremisterna från barn och ungas digitala lekplatser, säger Åsa Mitchell.