I en ny sammanställning av statistik från IoT- och mobilitetsföretaget SOTI framstår investeringar i bra teknik som a och o för butiker inför årets julhandel.
Före pandemin svarade knappt 28 procent att de gärna återvänder till butiker som erbjuder bra tekniska upplevelser, men i den senaste undersökningen, under pandemin, är den siffran över 38 procent.
Corona-pandemin har haft stor påverkan på svenska konsumenters beteende. För att butiker fortsatt ska hålla sig aktuella är det därför viktigt att de förhåller sig till de nya samtidstrenderna, inte minst för att kunna klara årets julhandel. De senaste åren har julhandeln inom detaljhandeln ökat kraftigt med en omsättning på upp mot 80 miljarder kronor. För hela detaljhandeln står decemberomsättningen för 10,1 procent av årsomsättningen. För att handeln ska vara så förberedd som möjligt för en annorlunda högsäsong även i år är det viktigt att butikerna möter upp de förväntningar som svenskarna skaffat sig under pandemin.
– Julhandeln är en av de mest ansträngande och konkurrenskraftiga perioderna för handlarna. De måste därför börja förbereda sig inför julen 2021 för att se till att de är förberedda både ur ett lager- och resursperspektiv, säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.
Förändrad inställning till teknik
SOTI:s senaste rapport om mobilitet inom detaljhandeln visar att framför allt svenskars teknikinställning har förändrats de senaste två åren. Pandemin har bland annat lärt svenskarna att värdesätta tekniska verktyg i butiker. Före pandemin svarade 27,4 procent att det är en större chans att de återvänder till en butik och handlar mer om butiken har erbjudit en bättre teknologisk upplevelse. Nu, 2021, var den siffran uppe på 38,2 procent.
Även vid betalning med kort verkar många svenskar ha anammat de nya tekniska möjligheterna. 33,4 procent av svenskarna är nu bekväma med kontaktlösa betalningar till skillnad från innan pandemin då endast 12,7 procent kände sig bekväma med betalningsformen. Även blippbetalningar med mobiltelefoner visar sig nu vara alltmer accepterat, med en ökning från 6,1 procent till 14,6 procent under pandemin.
Moderna, bekväma och fungerande leveranssätt högst på önskelistan
Svenskarnas förändrade konsumentbeteende under pandemin har även resulterat i att online-handeln har ökat drastiskt. Andelen som föredrar enbart köp i fysiska butiker har nästan halverats från 11 procent före pandemin till endast 5,8 procent 2021. Inför julen 2021 behöver butikerna kanske inte fokusera på att erbjuda drönarleveranser eller andra futuristiska leveranssätt, då rapporten visar en minskning av andelen som föredrar dessa. I stället ökar förväntningarna på hemleveranser och ”click and collect”-lösningar. Svenskarna vill helt enkelt ha moderna, bekväma och framför allt fungerande leveranssätt utan krångel.
– Det här är en signal till såväl e-handlare som fysiska butiker att svenska konsumenter ställer allt högre krav på att teknikinfrastrukturen fungerar felfritt och utan att märkas. Jag tror att vi kommer märka framöver att kundernas tolerans för och överseende med tekniska fel kommer minska mer och mer, och om butikerna inte tar det på allvar riskerar de att tappa många kunder. Hur butikerna förbereder sig inför julhandeln kommer därför att vara avgörande, säger Stefan Spendrup på SOTI.