BLACK FRIDAY 2021: Svenskarna är galna i Black Friday i år
Hem NYHETER Black Friday 2021: Svenska konsumenterna är galna i Black Friday i år

Black Friday 2021: Svenska konsumenterna är galna i Black Friday i år

Publicerat av: Redaktionen

Mer än hälften av de svenska konsumenterna har bestämt sig för att ge sig ut på fyndjakt i samband med Black Friday.

Det är mer än dubbelt så många som 2019.

Särskilt de unga förväntar sig att kunna köpa bl.a. elektronik och modekläder till nedsatta priser, men den globala leveranskrisen kan göra det svårt för butikerna att uppfylla konsumenternas önskemål.

Svenskarna kommer att strömma till Black Friday i år. Enligt en ny undersökning från konsultföretaget Simon-Kucher & Partners har 52 procent av de svenska konsumenterna bestämt sig för att handla i samband med Black Friday. Det är betydligt fler än 2020, då motsvarande siffra var 38 procent – och mer än dubbelt så många som 2019, då andelen var 21 procent.

Det är särskilt de unga svenskarna som redan i förväg bestämt sig för att ge sig ut på fyndjakt på Black Friday eller någon av dagarna strax före eller strax efter. Det innebär att 76 procent av 18–24-åringarna kommer att delta i Black Friday-shopping. Bland 25–34-åringarna är intresset också mycket stort. Där har 69 procent bestämt sig för att handla i samband med Black Friday. Andelen fyndjägare i den mognare delen av befolkningen är något mindre – 35 procent av de mellan 55 och 64 år och 26 procent av de som är 65 år och äldre.

BLACK FRIDAY 2021: Svenskarna är galna i Black Friday i år

Andreas Jonason

44 procent av konsumenterna som kommer att delta i Black Friday-shopping föredrar att handla på nätet, medan 25 procent hellre vill handla i fysiska butiker.

Bland de svenskar som vill handla i samband med Black Friday kommer 59 procent att köpa elektronik (telefoner, datorer, tv), medan 41 procent kommer att köpa mode och 38 procent skönhets- och hudvårdsprodukter.

De svenska Black Friday-konsumenterna har i snitt avsatt 1 984 kronor till den dagen. Det är 17 procent mindre än 2020, då genomsnittssvensken hade avsatt 2 384 kronor till Black Friday-shopping.

Leveranskris kan orsaka problem
En del av de konsumenter som nu längtar efter att få göra ett klipp på Black Friday måste dock räkna med att de kanske inte kommer att få sina önskemål uppfyllda. De globala leveransproblemen har gjort det svårt för butikerna att få hem varor. Svårigheterna med att skaffa mikrochips har bland annat gjort att ett stort antal elektroniska apparater inte har levererats som planerat.

På grund av leveransproblemen bör återförsäljarna noga överväga vilka varor de ska sälja till nedsatt pris, enligt managing partner Andreas Jonason från Simon-Kucher & Partners.

– Om man rear ut en stor andel av sina varor måste man sälja ganska mycket mer än vanligt för att ta igen förlusten som de sänkta priserna innebär. Om man inte har många varor att sälja riskerar man att förlora mycket pengar. Dessutom finns det en risk att man som butik eller webbutik kan få dåligt rykte om man inte kan leverera de varor som kunderna förväntar sig att kunna köpa, säger Andreas Jonason.

Felix Mörée, director på Simon-Kucher & Partners, råder handlarna att i första hand sänka priset på de varor som kan skapa trafik till butiken eller webbutiken.

– Det kan vara avgörande att inte bara bestämma sig utifrån sin magkänsla. Man bör analysera vilka varor som är mest priskänsliga, vilka varor som lockar kunder och vilka varor som bidrar till kundernas uppfattning om ens prisnivå. Dessutom ska man självklart se till att man inte går med förlust under Black Friday, och att man kan leverera de varor man har erbjudit kunderna. Om man på grund av leveransproblem bara har ett fåtal varor är det ingen mening att sälja dem till stora rabatter. I stället bör man sälja de få saker man har till högsta möjliga pris, lyder rådet från Felix Mörée.

Relaterade Artiklar