Ankorstores nya profilering ska tydliggöra den vilda detaljhandeln
Hem ÅTERFÖRSÄLJARE Ankorstores nya profilering ska nu tydliggöra den vilda detaljhandeln

Ankorstores nya profilering ska nu tydliggöra den vilda detaljhandeln

Publicerat av: Redaktionen

Ankorstore, som kopplar samman oberoende återförsäljare och varumärken över hela Europa genom världens största digitala ekosystem för leverantörer, fortsätter att omskapa den självständiga handeln.

Företagets senaste strävan handlar om att lansera ett nytt belöningsprogram och lyfta varumärkets vision genom manifestet Rewild Retail.

Skapar förutsättningar för oberoende aktörer att växa

När stormarknader och e-handelsjättar började ta död på de mindre, förstod Ankorstores grundare att något behövde göras för mindre återförsäljare och beslöt sig för att skapa förutsättningar för att låta dem konkurrera på en global nivå. Ankorstore är den första marknadsplatsen för B2B som introducerat 100 Euro som minimiorder och betalningsvillkor som ger handlare 60 dagars betalningsfrist. Det nya belöningsprogrammet syftar till att öka återförsäljarnas marginaler när de beställer från flera olika varumärken och ytterligare ett sätt för Ankorstore att hjälpa de självständiga aktörerna att växa. För att motivera återförsäljare att beställa från ett brett utbud av säljare blir återförsäljaren belönad; köper återförsäljaren från 10 olika varumärken under ett kvartal så får återförsäljaren 10 procent i rabatt.

– Vi vill ge återförsäljare möjligheten att fortsätta vara agila och anpassa sig efter marknadens behov under osäkra tider. Vanligen ges rabatter på volym men vi valde att göra annorlunda. Vårt belöningsprogram gör det möjligt för återförsäljare att få de bästa marginalerna genom att köpa flera olika varumärken istället för genom större volymer. Nya varumärken och variation i produktutbudet är avgörande, därför har vi nu anpassat vår affärsmodell och åstadkommit ett paradigmskifte inom handeln, förklarar Nicolas D’Audiffet, Co-CEO och medgrundare av Ankorstore. Det är det vildaste erbjudandet som återförsäljare kan hitta på marknaden idag.

Ett nytt sätt att beskriva samma uppdrag

Ankorstore grundades 2019 och har sedan dess utvecklats från att vara en B2B marknadsplats till ett levande ekosystem som möjliggör för varumärken och återförsäljare att växa fritt, vara kreativa och fortsätta vara konkurrenskraftiga. Företagets varumärkesomvandling kommer från behovet av ett starkare varumärkesuttryck allt eftersom företaget utvecklats.

– Vi kände ett behov av att visa vår nya identitet och uttrycka det som är hjärtat i vårt uppdrag. Vi fann två ord som är sinnesbilden av detta uppdrag och vilka vi är som företag: Rewild Retail. Konceptet är enkelt, vi ska återställa den naturliga ordningen och skönheten i handelns ekosystem, så att alla, små som stora, kan växa och frodas i det igen, säger Nicolas D’Audiffet.

Globala lösningar

Så här förklarar Nicolas Cohen, Co-CEO förändringen: “Efter flera månader av intensiva samtal med våra återförsäljare inser vi att de inte bara behöver en digital B2B-marknadsplats utan också en global lösning. Vissa behöver stöd i att definiera sin affärsmodell medan andra behöver råd om vart det finns bäst förutsättningar för deras butiker, ytterligare några behöver stöd i att hitta produkter, sköta sin administration eller ekonomi. Allt detta kan Ankorstore hjälpa till med. Vi är en helhetslösning med uppdraget att ta tillbaka marknaden till de små aktörerna och stötta återförsäljarna inom alla tänkbara områden, från affärsutveckling till förstklassig dataanalys inom sälj.”

Återställande snarare än disruption

Pierre-Louis Lacoste, tidigare återförsäljare och medgrundare av Ankorstore, förklarar: “Vi förstår vårt community eftersom vi en gång var där de är själva. Vi har ett uppdrag vilket är att göra detaljhandeln vild igen, med all vår kunskap om detaljhandel, e-handel och passion. Men vi behöver också få slutkonsumenten att återvända till de lokala butikerna. Vi är inte bara en onlinemarknad utan vill återställa kundernas beteenden, vilka övergått till ett fullständigt onlinebeteende, där de glömmer det fina med och vikten av lokal shopping. Vi vill kicka igång en global Rewild Retail-rörelse för att påbörja ett ömsesidigt givande paradigmskifte, där alla känner sig delaktiga och har sin roll att spela. Vi vill återställa och bygga om, inte åstadkomma disruption.”

En ömsesidigt givande gemenskap

Ankorstore utnyttjar teknikens kraft för att åstadkomma ömsesidig nytta i en gemenskap som återuppfinner hur varumärken och återförsäljare kan samarbeta.

Ankorstores nya profilering ska tydliggöra den vilda detaljhandelnEtt fundamentalt varumärke

“Ankorstore är unikt, det är viktigt att dess målgrupp förstår hur annorlunda och differentierat det är i jämförelse med andra B2B-marknadsplatser. Vi fångade in detta genom idén om “Rewilding Retail”, som artikulerar det ekosystem som Ankorstore skapar, där oberoende handel kan växa och frodas.” förklarar Angus Hyland, partner på Pentagram Design.

 

 

 

 

 

 

 

 

Relaterade Artiklar