Digital storsatsning med förstklassig kundupplevelse och miljardmål i sikte för ZOO.se
Hem E-HANDEL Digital storsatsning med förstklassig kundupplevelse och miljardmål i sikte för svenska ZOO.se

Digital storsatsning med förstklassig kundupplevelse och miljardmål i sikte för svenska ZOO.se

Publicerat av: Redaktionen

Med rekordmånga registrerade nya husdjursägare de senaste åren har handel av foder och tillbehör till sällskapsdjur vuxit stadigt.

Svenska ZOO.se har under de senaste åren vuxit snabbt i såväl egna butiker som online och förbereder för fortsatt tillväxt i Norden.

I samarbete med e-handelsexperten Grebban och Storm Commerce som e-handelsplattform bygger de nu en förstklassig omnikanallösning.

ZOO.se, som erbjuder försäljning via sin e-handel www.zoo.se och ett nätverk av fysiska butiker, har växt med god lönsamhet under de senaste åren och omsätter idag cirka 400 miljoner kronor. Sedan årsskiftet är tillväxtinvesteraren eEquity del av ägargruppen och en del av eEquitys kapitaltillskott går till att utveckla en ny e-handelslösning. Målet är att kunna erbjuda den bästa kundupplevelsen i branschen genom utökat produktsortiment, förstklassig e-handel och en teknisk struktur som skapar förutsättningar för en mångdubblering av omsättningen inom de närmaste åren.

”Vi vill möta våra kunder med såväl produktutbud och erbjudande, som kunskap på den plats där det passar dem bäst. För att skapa en överlägsen omnikanalupplevelse investerar vi nu i den bästa tekniken tillgänglig idag för att möta alla husdjursägares högt ställda förväntningar,” säger Christer Åberg, vd på ZOO.se.

ZOO.se verkar på en stor och fragmenterad marknad med goda tillväxtmöjligheter som drivs på av flera konsumenttrender, som att djurägare fokuserar och spenderar mer på att ta hand om sina djur och att pandemin fått fler hushåll att skaffat sig ett eller flera husdjur. E-handelspenetrationen för denna marknad har dock varit lägre än för andra retailsegment vilket nu gynnar aktörer med stark onlineprofil. Tillväxtinvesteraren eEquity, som vid årsskiftet gick in med en stor investering i ZOO.se, bedömer att onlinepenetrationen inom sektorn kommer att öka med 200% de kommande fem åren.

Digital storsatsning med förstklassig kundupplevelse och miljardmål i sikte för ZOO.se

Christer Åberg, vd på ZOO.se.

“Husdjur är en otroligt intressant e-handelskategori där både sortiment- och köpbeteendet utvecklas i snabb takt just nu. Vi är otroligt stolta över att få hjälpa ZOO.se realisera sin fulla potential med kundupplevelse, teknik, arkitektur och affärsprocesser. Det blir en arkitektur som är state-of-the-art och som ska skala till många miljarder i försäljning, över många kanaler och med fokus på att kunna hålla hög förändringstakt även efter lansering”, säger Anton Johansson, VD på Grebban.

Det nya e-handelsprojektet innebär att stora delar av den befintliga teknikstacken på ZOO.se byts ut och nya partners blir nu Storm Commerce som e-handelsplattform och Grebbans accelerator GrebCommerce, som kommer utgöra en stor del av det tekniska navet samt ett urval av specialiserade tilläggstjänster för maximal teknisk höjd och flexibilitet.

“Det är spännande att jobba tillsammans med Grebban för en kund med höga tillväxtambitioner. Att ZOO.se valt Storm Commerce för att skala upp sin onlineaffär ser jag som ett kvitto på att vi allt oftare uppfattas som det effektiva och trygga valet för sådana strategier.”, säger Michael Hallberg, kommersiell chef på Storm Commerce.

Projektet att implementera den nya lösningen har startat och kommer att genomföras innan utgången av innevarande år.

Relaterade Artiklar