Videospelhandelsföretaget Xsolla reagerar på Epic v. Apple och hjälper mobil- och PC-utvecklare att tjäna mer och nå spelare överallt.
Xsolla, världens ledande företag inom videospelhandel, har en unik position med klassledande lösningar som hjälper utvecklare att dra nytta av de senaste nyheterna kring appbutiker och andra betalningsmetoder.
“Xsolla förväntade sig detta seismiska skifte tidigare i år, när vi lanserade flera produkter som aktivt används av några av världens största spelbolag för att öka vinsten och bygga närmare relationer med sina mobil- och PC-spelare. Vi har nu kombinerat de här produkterna och erfarenheterna till en intelligent lösning vi kallar Xsolla Web Shop för mobilspel,” säger Chris Hewish, VD för Xsolla.
Genom Xsolla Web Shop för mobilspel kan utvecklare förvänta sig upp till 40 % intäktstillväxt och kan nå nya spelare i nya områden som tidigare inte varit tillgängliga för dem. Den här lösningen löser många utmaningar som utvecklare står inför; såsom upptäckbarhet, sjunkande vinstmarginaler, bristande kontroll över användarupplevelsen, tillgång till lokaliserade betalningsmetoder, cross game-marknadsföring, effektivare användarförvärv, effektivt samarbete med skapare och influencers och mycket mer.
Tre kungörelser som förändrar branschen gör detta tillfälle mer aktuellt än någonsin:
- Epic v Apple-regler tillåter App Store-utvecklare att leda användare till andra betalningssystem, vilket kringgår de 30 % som Apple tar utav köp i appen.
- Apple meddelade att de är villiga att tillåta användning av alternativa betalningsmetoder utanför App Store.
- Sydkorea antog den första lagen i världen som kräver att Apple och Google öppnar sina plattformar för alternativa betalningssystem.
Med Apple och Google som uttryckligen säger att plattformsspel kan sälja IAP:er utanför mobilappar, står det klart att utvecklare är redo att låsa upp sin fulla globala intäktspotential, öka vinstmarginalerna och bygga starkare relationer med sina spelare.
Yoshio Osaki, VD och styrelseordförande förIDG Consulting, säger i ett uttalande till Xsolla, “Även om det fortfarande är tidigt att avgöra nivån på den potentiella effekten av Apples beslut, är detta ett positivt första steg för att utöka konsumenternas valmöjligheter, liksom ökad flexibilitet i intäktsgenerering och affärsmodeller för utvecklare som så väl behöver det. Vi tror att det här är positivt för branschen, men utförande och implementering av både Apple och utvecklare kommer att vara avgörande. ”
Spelhandelsexpertis du kan lita på
Med en robust och kraftfull uppsättning verktyg och tjänster har Xsolla hjälpt videospelutvecklare och utgivare att marknadsföra, sälja, ansluta och optimera sina spel globalt i över 16 år och noggrant studerat spelindustrins förändringar för att positionera partners för fortsatt framgång.
År 2020 stod digitala och mobila plånböcker för ungefär 45 % av de globala e-handelstransaktionerna, vilket gjorde den digitala plånboken till den mest populära betalningsmetoden i världen. Den siffran förväntas öka till över 60 % 2025. Konsumenter är mer benägna att betala med mobila plånböcker i länder som Malaysia och Indien och andra geografiska områden där kreditkort inte är den primära betalningsmetoden. Genom att ansluta Xsolla Web Shop-lösningen får utvecklare direkt tillgång till mer än 700 betalningsmetoder, inklusive de mest populära i Sydostasien.
“Med Xsolla Web Shop hjälper vi spelutvecklare att tänka på och skala sina spel över flera plattformar för att expandera sin verksamhet till nya marknader och för att öka sin publik”, säger Anton Zelenin, chef för spelhandel på Xsolla. “Möjligheterna är ännu större, och vi har sett fantastiska framgångshistorier från partners som har integrerat den här lösningen.”
Hur hjälper Xsolla Web Shop spelutgivare?
Den här unika blandningen av utvalda Xsolla-verktyg och -tjänster gör det möjligt för användare att lägga till virtuella valutor och virtuella objekt på sina konton med hjälp av sin lokala valuta och betalningsmetod med stöd för flerspråkig visning. Dessutom ger lösningen verktyg till utvecklare för att förlänga livslängden på sina mobila och till och med PC-spel utöver appbutiker och andra plattformar.
Men Xsolla Web Shop är mycket mer än att bara sälja IAP via en varumärkesplats som du kontrollerar. Denna lösning innehåller en mängd fördelar för utvecklare och utgivare från hela världen, inklusive:
● Besparingar på plattformsavgifter. Xsolla debiterar bara 5 % plus kanalhanteringsavgifter, så att du kan generera högre vinst och spara upp till 20 % per transaktion.
- Få åtkomst till nya regioner och lås upp mer intäkter. Nå ut till spelare i mer än 250 länder och tillåt dem att betala med deras lokala betalningsmetod med tillgång till Xsollas över 700+ betalningssystem och spelare som använder bekanta betalningsmetoder kommer att spendera mer.
- Högre bibehållande. Öka bibehållandet av lokala spelare i specifika länder och regioner som Sydostasien och Latinamerika, där kreditkort inte är den föredragna betalningsmetoden.
- Fyll på online. Lägg till en påfyllningsfunktion som gör att dina spelare kan lägga till virtuella varor som valutor och objekt. De kan även uppgradera, nedgradera och hantera sina prenumerationer på flera plattformar.
- FastTrack-integrering som är lätt att komma igång med. Använd API-anrop för att importera din varukatalog till Xsolla så att du kan börja sälja direkt.
- Stöd din kompletta spelkatalog. Lås upp tillväxtmöjligheter för flera spel med en enda onlineupplevelse, och aktivera spelköp online efter att du har överfört dina mobilspel till webben.
- Minska riskerna. Eliminera besvären med lokala skatter, moms och andra avgifter samt efterlevnaden av COPPA, GDPR och andra bestämmelser då Xsolla hanterar allt som betalningsprocessor (MoR) för utvecklare och utgivare.
- Bedrägerihantering. Gör affärer på ett säkert sätt med ett system för bedrägeribekämpning som är bäst i klassen och skräddarsytt för spelindustrin, vilket effektivt kan blockera 99 % av bedrägliga beteenden.
- Förstå spelarbeteende. Dataägande och insikt i spelarpreferenser gör att du kan genomföra effektivare marknadsföringskampanjer som syftar till att nå nya spelare och ge nuvarande spelare vad de vill ha i ditt spel.
- Inbyggd influencer-marknadsföring. Skapa prestationsbaserade influencer-kampanjer för att marknadsföra din webbshop för nya användare med intäktsandel och kupong-/cashback-möjligheter för spelare via taggar och innehållssläpp.
- Bättre användarförvärv. Styr förvärvsprocessen med e-handelskampanjer som ger förbättrad synlighet på global nivå.
- Din anpassade varumärkesupplevelse. Skapa en anpassad varumärkesupplevelse för ditt spel och dina spelare snarare än att bli styrd, hanterad och begränsad till vad appbutikerna erbjuder.
- Fysiska produkter. Skapa en e-handelsupplevelse för att marknadsföra och sälja varor till dina fans.
- Gåvor och kampanjer. Öka de genomsnittliga användarintäkterna via marknadsföringskanaler med presentköp för vänner och familj, anpassade paket, reor, bonus- och cashback-kuponger, uppgraderingar med mera.
Framtiden för mobilspel existerar redan. Det finns många möjligheter att låsa upp nya intäkter och utöka din publik genom en anpassad multi-plattformsupplevelse som tillgodoser spelarnas behov och önskemål. Med de föreslagna ändringarna i App Store, och ett skifte i köplandskapet i appar, ser Xsolla möjligheten att förvandla denna gemensamma drivkraft till spelverksamhetstillväxt för sina befintliga och potentiella partner.