I slutet av 2020 berättade Ehandel att man startar en satsning på liveshopping för att skapa en ny säljkanal för medlemmarna, de svenska e-handelsföretagen.
Nu har satsningen fått ett varumärke och en ansvarig chef.
Ehandel har utsett Maria Olsson till COO för satsningen som beskrivits som ”Netflix för liveshopping”. Nu blir Marias första uppgift att lansera varumärket Showroom mot tittarna och att leda koncept och produktion av de första liveshoppingprogrammen på plattformen.
“- Vi har letat efter en ledare som både kan paketera vårt erbjudande mot tittarna och leda det team vi nu har på plats och Maria är helt rätt person för den här utmaningen”, säger Johan Svensson, VD på Ehandel och medgrundare.
Maria Olsson har flera års erfarenhet inom kommunikationsbranschen med fokus på varumärke, kundutveckling och digital kommunikation.
”- Det känns väldigt spännande att få vara med och forma ett helt nytt konsumentbeteende. Jag är helt övertygad om att liveshopping kommer att få ett genomslag inom många olika produktkategorier”, säger Maria Olsson.
Showroom är en distributionsplattform som ska bli ett naturligt val för alla som har kommersiella videos eller kommer att producera liveshopping videos och vill få hjälp med att nå ut till tittare.
”- Med nya namnet Showroom har vi ett varumärke som alla kan relatera till, fortsätter Maria Olsson. Alla e-handlare kommer att ha ett eget Showroom och det blir enkelt för tittarna att följa sina favoritvarumärken och influencers”.
Medlemmarna i Ehandel kommer nu att erbjudas möjlighet att ha ett eget Showroom och få hjälp med att producera och distribuera sina liveshopping videos. Showroom kommer att fungera med alla videoformat. För e-handlarnas egna produktioner har Ehandel ingått ett samarbete med svenska Bambuser.
”- Vi är väldigt glada över att kunna erbjuda svenska e-handlare som inte börjat med liveshopping möjligheten att använda den världsledande produktionsteknik som Bambuser utvecklat”, säger Johan Svensson.