E-handeln ökade med 5 procent under tredje kvartal jämfört med motsvarande period 2023.
E-barometerns Q3 rapport 2024 pekar därmed på en försiktig men positiv trend för e-handeln.
I takt med att inflationen sjunkit och styrräntan sänkts har e-handlares och konsumenters förväntan på framtiden stärkts. Fyra av tio e-handlare tror på en ökad e-handelsförsäljning i slutet av 2024. Men färre konsumenter än vanligt uppger att de tänker e-handla julklappar i år enligt barometerns julklappsprognos.
- Endast 54 procent av konsumenterna är helt säkra på att de kommer att handla julklappar på nätet i år, vilket är den lägsta siffran sedan 2017.
- Julhandeln online förväntas minska med 0,6 miljarder kronor jämfört med 2023.
- 21 procent av konsumenterna att handla färre julklappar i år.
Yngre konsumenter avvaktar i högre utsträckning med sina stora inköp under året för att i stället handla under Black Week. De planerar till och med att utnyttja Black Week i ännu högre utsträckning i år än i fjol. En av fem tror att de kommer att spendera ett större belopp i år än förra året.
- Hemelektronik är fortsatt den populäraste kategorin under Black Week, där hela sju av tio män i åldern 18-29 år planerar att shoppa, säger Marie Rudolfsson, chef affärsområde paket PostNord Sverige.
E-barometerns Q3-rapport har temat Black Week, julhandel samt lager och kampanjer innehåller också intervjuer med NetOnNets logistikchef Rene Ecke och Åhléns e-handelschef Jenny Zeng som berättar hur de förbereder sig inför högtiderna. E-barometerns samarbete med Google går nu in på sitt andra år. Google ger e-handlare tips om hur man kan navigera rätt under både Black Week och julhandeln.
E-barometern vilar på statistik från e-handlare och konsumenter. Rapporten som utkommit varje år sedan 2006 finns tillgänglig genom nedanstående länk:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/