foodora: Försäljningen av julmat startar rekordtidigt – julmust och julskinka i topp
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKFOODORA foodora: Försäljningen av julmat startar rekordtidigt – julmust och julskinka i topp

foodora: Försäljningen av julmat startar rekordtidigt – julmust och julskinka i topp

Publicerat av: Redaktionen

foodoras markets försäljnings av julmat har startat tidigare än någonsin i år.

Enligt bolagets prognoser, som togs fram tidigare i höst, fanns en förväntan på en förtidigt ökande efterfrågan, och trenden har nu bekräftats av kundernas beteende.

Bland de mest populära produkterna ligger julmust och julskinka i topp.

– Vi ser en tydlig trend att kunderna börjar planera och handla inför julen tidigare än tidigare år. Julmust och julskinka är de storsäljare som verkligen sticker ut redan nu, men vi förväntar oss att fler klassiska julprodukter kommer att öka i efterfrågan ju närmare jul vi kommer, säger Sofia Gunnmo, Q-handelschef foodora.

foodora: Försäljningen av julmat startar rekordtidigt – julmust och julskinka i topp

Den tidiga starten på julhandeln speglar en bredare trend där kunderna planerar inköpen för att undvika stress och potentiella leveransutmaningar senare under säsongen. foodoras data visar att ökningen i efterfrågan på julprodukter är särskilt markant i de större städerna, men att även mindre orter visar en liknande utveckling.

Prognoser och planering

foodora förutsåg redan i september att försäljningen av julmat skulle ta fart tidigare i år, baserat på kundinsikter och analys av tidigare års försäljningsdata. Bolaget har därför anpassat sitt sortiment och lager för att möta efterfrågan, samt förstärkt sin logistikflotta för att kunna leverera snabbt och effektivt.

– Att förutse kundernas behov och kunna svara upp till efterfrågan är en av våra största styrkor. Vi är glada att se att vår strategiska planering redan börjar ge resultat, säger Daniel Gustafsson Raba, operativ chef foodora.

 

Om foodora

foodora är Sveriges ledande q-handelsplattform för last mile delivery. Bolaget grundades 2015 och finns idag runt om i Europa. I Sverige finns foodora på över 350 platser och når över 90 procent av svenskarna med snabb hemleverans.

foodora Sverige består av 7000 anställda, varav 6000 är anställda bud. Snittlönen för cykel och mopedbud är 180 SEK i timmen, de har även kollektivavtal sedan 2021.

För mer information: www.foodora.se

Relaterade Artiklar