Fem tips: Så kan e-handlare förbereda sig inför Black Friday och julhandeln
Hem E-HANDEL 5 tips: Så kan e-handlare förbereda sig inför Black Friday och julhandeln

5 tips: Så kan e-handlare förbereda sig inför Black Friday och julhandeln

Publicerat av: Redaktionen

Black Friday och julhandeln kan innebära stora möjligheter, men också utmaningar, för e-handlare.

Renata Jaffé hos webbhotellspecialisten STRATO delar med sig av fem tips på hur mindre e-handlare kan förbereda sig inför vintern.

När hushållens plånböcker är allt mer ansträngda är det viktigt att som e-handlare vara väl förberedd inför rea-dagar såsom Black Friday och Cyber Monday, men även den stundande julhandeln. Rapporten “Svenskarna och Internet 2024” visar att hela 85 procent av svenskarna handlat online det senaste året och julklappar och presenter är den näst vanligaste kategorin när svenskarna e-handlar.

Fem tips: Så kan e-handlare förbereda sig inför Black Friday och julhandelnRenata Jaffé, produktchef på STRATO, delar med sig av fem tips på hur e-handlare kan förbereda sig inför shoppingdagarna:

  1. Tipsa dina tidigare kunder i förväg
    Tidigare och framförallt lojala kunder som har registrerat sig för ert nyhetsbrev är intresserade av vad ni har att erbjuda. Med vårt nya e-postverktyg kan du skapa och skicka komplexa nyhetsbrev med hjälp av effektiva AI-funktioner. Använd nyhetsbrevet för att tipsa kunder i förväg om vilka erbjudanden ni kommer att ha under Black Friday så hjälper ni dem att landa på er webbplats under rea-dagarna istället för hos andra leverantörer av liknande varor via Google. Lojalitetsbonus ökar också denna potential.
  2. Skapa trygghet
    Allt fler oroar sig för att utsättas för bedrägerier av oseriösa aktörer inom e-handeln. Det är därför viktigt att dina kunder kan känna sig trygga med att handla från dig. Hos Svensk Handel kan du ansöka om en Trygg E-handel-certifiering som intygar att det är tryggt och säkert att handla i din webshop. 
  3. Ta hjälp av en logistikleverantör
    Överbelastade leveranstjänster och osäkra leveranstider är vanliga utmaningar runt julen. För att hantera ökad efterfrågan och skapa en smidig upplevelse för dina kunder kan du koppla din webbutik till logistikleverantörer. Då kan du och din kund spåra försändelser och du kan erbjuda fler leveransalternativ. Välj gärna en med “click and collect” – det ger kunder möjligheten att hämta sina paket när det passar dem bäst. Även expressleverans är ett uppskattat alternativ.
  4. Annonsering och landningssida
    Annonsera dina erbjudanden offensivt i sociala medier så att så många som möjligt känner till dem. Ändra dina banners på hemsidan och hänvisa till kampanjer, samt skapa en egen målsida för alla erbjudanden. På så sätt hamnar de mer i förgrunden och det blir lättare för rea-sugna kunder att hitta fynd. Var också tydlig mot dina kunder om tillgänglighet och leverans.
  5. Returer och returrätt
    Hantering av returer spelar en minst lika viktig roll för kundens upplevelse av ditt företag som själva köpet. Särskilt vid julen ökar risken för returer när många köper presenter. Att erbjuda gratis returer och förlängd returtid är ett bra knep i presenttider. Det kan dels avlasta dig som e-handlare, så att returer kan spridas ut över mer tid, men även underlätta för kunderna. Dessutom kan det ge fler kunder – enligt Postnord har fler än var fjärde avstått köp i e-handel för att de inte gillat företagets returpolicy, medan 44 procent avstått från att returnera en vara de inte velat behålla för att det varit för krångligt.

 

Om STRATO

STRATO är ett av Europas största webbhotell med tjänster inom domän, e-post, webbplats och server till verktyg för marknadsföring online och molnlagringstjänsten HiDrive. STRATO grundades i Berlin 1997 och har över 4 miljoner domäner och 1,6 miljoner kunder med över 2 miljoner kontrakt. STRATO AG är en del av börsnoterade IONOS Group SE.

Relaterade Artiklar