Samarbetet mellan CIO och CMO avgörande för nya innovativa kundupplevelser inom detaljhandeln
Hem DETALJHANDEL Samarbetet mellan CIO och CMO avgörande för nya innovativa kundupplevelser inom detaljhandeln

Samarbetet mellan CIO och CMO avgörande för nya innovativa kundupplevelser inom detaljhandeln

Publicerat av: Redaktionen

Under de senaste åren har många detaljhandlare experimenterat med ny teknik.

Butiker och varuhus har implementerat teknologier som augmented reality (AR), virtual reality (VR), Internet of Things (IoT), metaverse och blockchain för att förbättra kundupplevelser, optimera försörjningskedjor, fatta mer informerade beslut och bana väg för nya affärsmodeller.

Hologram används bland annat för att köpa och prova nya kläder, virtuellt – listan över innovativa användningssätt kan göras lång.
Samarbetet mellan CIO och CMO avgörande för nya innovativa kundupplevelser inom detaljhandeln

James Hughes, Retail CTO, Verizon Business

Även om IDC förväntar sig att 95 % av detaljhandlarna kommer att ha investerat i ny teknik, såsom GenAI, innan slutet av 2027, har många fortfarande långt kvar innan de kan nyttja teknologins fulla potential. Vad krävs för att dessa innovativa teknologier ska kunna användas effektivt, kopplas upp och skapa fantastiska nya kundupplevelser?

Redan nu säger 61 % av kunder att de föredrar att handla från varumärken som erbjuder teknik såsom AR-upplevelser, 62 % säger att de inte vill handla av ett varumärke som inte kan erbjuda personifiering, och 91 % är mer benägna att handla hos ett varumärke som kan känna igen dem och ge relevanta erbjudanden och rekommendationer därefter.

Data är avgörande för personifiering

Den personliga upplevelsen är central för många kunder, men hur ska den implementeras? Hela 80 % av kunderna förväntar sig en personlig upplevelse från sina detaljhandlare. När kunderna väl ger sitt samtycke till personliga upplevelser med detaljhandelsföretaget handlar det om att bygga förtroende och förbättra den övergripande upplevelsen. Det krävs meningsfull data för att detaljhandlare ska kunna förstå kundernas önskemål och behov, men tillsammans med ny teknik kan detta skapa den där ”wow”-upplevelsen för kunderna.

Samarbetet mellan CIO och CMO avgörande för nya innovativa kundupplevelser inom detaljhandelnDessa upplevelser är däremot nödvändigtvis inte riktade till alla. Data kan hjälpa detaljhandlare att förstå vilka kunder som kommer att uppskatta en mer innovativ upplevelse och därmed vilka segment av sin publik de ska rikta denna typ av kontakt till i framtiden.

Utöver större upplevelser och nya sätt att lära känna kunderna kan ny teknik användas för bättre prognoser om efterfrågan, effektivare lagerhantering och stöd för andra kritiska affärsfunktioner.

Samma inställning till samarbetet krävs

För att detaljhandlare ska få ut det mesta av sina investeringar krävs att CIO- och CMO-partnerskapet fungerar optimalt, så att samarbetet bidrar till att skapa en miljö där de innovativa tjänsterna som kunderna efterfrågar kan utvecklas och förverkligas.

Alla ovanstående exempel är innovationer som redan existerar idag. Om CIO och CMO kan samarbeta, lägga upp en strategi och anlita rätt experter för att säkerställa den nödvändiga uppkopplingen som krävs för att leverera dessa typer av kundupplevelser, kan de vara igång och förändra detaljhandelsupplevelsen inom några månader.

Relaterade Artiklar