Sedan e-handelns början, har fysiska butiker och online shopping i stort sett varit separata kanaler [1], vilket resulterat i mestadels eller helt separata shoppingupplevelser.
Nu med ökad popularitet av t.e.x Hybrid Commerce og Hybrid-Retail, börjar den fysiska och digitala världar bli mer integrerad än någonsin tidigare. En så kallade ’phygital’ kundupplevelse.
Från Separata Kanaler till det Bästa av Båda
Hybrid-Retail fick verklig dragkraft under COVID-19-pandemin, därför att den fokuserar på en enkel sak: användningen av kundorienterad teknologi [2] för att tillhandahålla den bästa kundupplevelsen.
Ett främsta exempel på en sådan framträdande digital teknologi är live shopping-teknologi.
Live shopping-teknologi överbryggar klyftan mellan fysiska butiker och e-handel genom att enkelt kombinera det bästa av båda världar.
Live shopping är ny best practise för autentiska och personliga kundupplevelser
Under mina 20 år i detaljhandel och e-handel har jag lärt mig att varumärket eller återförsäljaren som tillhandahåller den bästa övergripande kundupplevelsen kommer att öka sina marknadsandelar och sin affär. Jag tror, att live shopping är det som kan hjälpa oss dit.
Anledningen är, att live shopping skapar förtroende och kontinuerligt förbättrar kundupplevelsen genom interaktioner – snarare än genom enbart infrastruktur eller logistik.
Så framåt – för att utnyttja fördelarna med live shopping måste man sträva efter att skapa den bästa och mest autentiska konsument-, varumärkes- och shoppingsupplevelsen som möjligt.
Nästa Steg inom denna Transformering
För att verkligen ligga före sina konkurrenter – måste man erkänna att användning av kundorienterad teknologi är viktig. Men, det kräver mer att faktiskt leverera exceptionella shoppingupplevelser som involverar snabb, pålitlig service och personlig, trovärdig information från autentiska personer. Något som konsumenter förväntar sig under 2024 [3].
Detta kräver en organisationsförändring för att slutligen organisera digital e-handel, marknads och säljteam, i ett hybridteam. I all transformering så måste man börja med egen organisation och på detta sätt skapa och vårda en hybridkultur, som kan tillgodose och leva upp till synpunkter, önskemål och krav från sina kunder.
Kort sagt: 2024 är året var digital live shopping-tech får sitt genombrott som en nödvändig transformering för att driva tillväxt!
———————-
[1] Källa: https://blog.lengow.com/e-commerce-trends/hybrid-commerce/
[2] Källa: https://www.sngular.com/insights/169/insight-hybrid-retail-model