Ny rapport: Säkerhetsoro bland svenska konsumenter online och i butik
Hem TEKNIK & IT-LÖSNINGARSÄKERHET Ny rapport: Säkerhetsoro bland svenska konsumenter online och i butik

Ny rapport: Säkerhetsoro bland svenska konsumenter online och i butik

Publicerat av: Redaktionen

Enligt SOTI:s årliga detaljhandelsrapport uttrycker 24 % av svenska konsumenter oro över att lämna ifrån sig personuppgifter och betalningsinformation när de handlar online eller i butik.

Konsumenterna oroar sig också för att utsättas för ekonomiska bedrägerier (30 %) och identitetsbedrägerier (28 %).

Ny rapport: Säkerhetsoro bland svenska konsumenter online och i butik

Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI

Siffrorna tyder på att konsumenterna saknar tillit till de betalnings- och datainsamlingslösningar som idag finns implementerade inom detaljhandeln.

SOTI har i sin nya detaljhandelsrapport, “Techspectations: Konsumentkrav på digitalisering inom detaljhandeln” intervjuat 1000 svenska konsumenter om deras shoppingupplevelser och inställning till teknik i fysiska butiker och online.  Enligt rapporten är säkerhet ett område som väcker stor oro hos de svenska konsumenterna.

 Rädsla för bedrägerier både online och i butik

När det gäller betalning, både online och i butik, uttrycker de svenska respondenterna oro för att lämna ifrån sig personuppgifter och betalningsinformation. Enligt undersökningen, vill 33 % av konsumenterna inte att en butik de inte känner till ska ha tillgång till persondata och betalningsinformation. Konsumenternas farhågor handlar bland annat om att bli utsatta för ekonomiskt bedrägeri (30 %), identitetskapning (28 %) eller att kriminella aktörer ska stjäla personlig data från butiken (24 %). 24 % av konsumenterna är oroliga att butikerna inte kan garantera att deras information hålls säker.

”Ett mycket viktigt fokusområde under kommande år är att bygga upp konsumenternas förtroende. Det kan bara göras genom att garantera att deras personliga data hålls säker – både online och i butik.  Betalningssystem och enhetslösningar med hög säkerhetsgrad som minimerar risk för bedrägerier och kapningar är inte längre valfritt, det är en absolut nödvändighet. En Enterprise Mobility Management (EMM)-lösning som innefattar operationell intelligens är nyckeln till att få fullständig kontroll över vad som händer i hela mobilflottan. Utan den här sortens överblick och insyn, kan man inte helt och hållet garantera att kundernas personliga information hålls säker,” säger Stefan Spendrup, Nord- och Västeuropachef på SOTI.

 Säkerhetsutmaningar i butik

Rapporten lyfter också behovet av att säkra de digitala enheterna ute i butik.

21 % av de svenska konsumenterna oroar sig för att nästa användare ska kunna se deras personliga information efter de har använt en digital enhet i butik. 20 % känner oro inför att någon annan kan se deras personuppgifter när de knappas in i enheten. 12 % uppger att de aldrig skulle betala för en vara via en digital enhet i butik.

Även om teknik i butik inte längre är något nytt, är de svenska konsumenterna än så länge tveksamma till fördelarna med tekniken – bara 26 % av de svenska respondenterna i undersökningen tycker att tekniken förbättrar deras shoppingupplevelse. Trots det uppger 42 % av konsumenterna att de gillar hur de digitala enheterna (scannrar, självutchecknings-enheter, surfplattor och mobildatorer) generellt snabbar upp shoppingen i butik och gör den mer bekväm. 29 % känner ingen oro inför att använda digitala enheter i butik eftersom de litar på butiken de handlar i.

”Butikerna måste investera i EMM-lösningar som hanterar, underhåller och säkrar de digitala enheterna och som stödjer en enhetlig omnikanalupplevelse. Först då kan konsumenterna erbjudas säkra och bekväma shoppingupplevelser både i butik och online. Det är också mycket viktigt att kunna spåra försvunna, borttappade eller stulna enheter för att förhindra dataläckor. Med hjälp av smarta EMM-lösningar kan man enkelt lokalisera enheter och i realtid, på distans, tömma enheterna och radera känslig information,” avslutar Spendrup.

 Samlad säkerhetsrelaterad data från undersökningen:

24 % uttrycker oro över att lämna ifrån sig personlig information och betalningsdetaljer när man handlar online eller i butik

33 % uppgav att de inte vill att butiker de inte känner till ska ha tillgång till deras personliga data och betalningsinformation

30 % är oroliga för att bli utsatta för ekonomiska bedrägerier

28 % oroar sig för identitetskapning

24 % oroar sig för att kriminella aktörer ska stjäla personlig data från butiken

24 % är oroliga för att informationen inte ska vara säker hos butiken

28 % känner ingen oro för att lämna ifrån sig personlig data eller info

Relaterade Artiklar