Wolts virtuella butikskedja växer - ny butik i Malmö slår upp portarna
Hem TRANSPORT-&-LOGISTIKWOLT Wolts virtuella butikskedja växer – ny butik i Malmö slår upp portarna

Wolts virtuella butikskedja växer – ny butik i Malmö slår upp portarna

Publicerat av: Redaktionen

Wolt har hittills gjort sig mest kända för sina matleveranser från bland annat restauranger.

Men de senaste åren har bolaget också etablerat fler och fler egna virtuella livsmedelsbutiker, där allting levereras till kunden inom 30 minuter.

Wolts virtuella butikskedja växer - ny butik i Malmö slår upp portarna

Joachim Schwartzbach, vd för Wolt Market

Nu slår de upp en ny virtuell matbutik i Malmö.

Finländska Wolt kom till Sverige 2016. Verksamheten bestod då i huvudsak av hemleverans av mat från restauranger. Sedan dess har bolaget breddats och under de senaste åren har de också etablerat egna virtuella matbutiker under varumärket Wolt Market.

I dagsläget har Wolt Market fyra svenska butiker, tre i Stockholm och en i Örebro.

Nu öppnar de en femte, i rikets tredje stad Malmö.

– Malmö är ett viktigt satsningsområde för Wolt som bolag. Det är en stor stad där vi haft stark tillväxt och en stor kundbas. Vi ser att det är ett bra läge för oss att öppna Wolt Market där, säger Joachim Schwartzbach, vd för Wolt Market.

Joachim Schwartzbach berättar att konceptet med virtuella matbutiker varit en stor framgång under de två år som de hållit igång i Sverige. Mellan fjärde kvartalet 2023 och samma period året före ökade den organiska tillväxten med 110 procent.

– Vi är ganska lika en vanlig mataffär. Du hittar samma varor, i stort sett samma utbud. Den stora skillnaden är att du beställer via en app eller via desktop, och du får varorna levererade hem till dig inom ungefär 30 minuter.

– Det är väldigt roligt att se hur uppskattat det här har varit hos kunderna.

Den virtuella matbutiken finns tillgänglig via Wolt-appen. Butiken i Malmö som nu slår upp portarna kommer att rymma 4000 varuartiklar, vilket innebär att den har ett fullvärdigt sortiment av dagligvaror precis som fysiska köpcentrum.

Förutom hemleveransen finns också möjlighet för kunderna att själva komma och hämta sina varor vid butikerna.

Skiljer sig då konsumentbeteendet åt i de olika städerna Wolt Market finns representerade – och hur förväntar ni er att det ser ut i Malmö?

– Det finns vissa skillnader mellan Stockholm och Örebro. Till exempel har Örebro en hög andel studenter vilket ger en i jämförelse lite större efterfrågan på ”convinience-varor” som läsk, konfekt, snus och så vidare.

– Malmö har också en stor andel studenter, så man kan tänka sig att det finns vissa likheter med Örebro där. Men det är svårt att säga innan vi varit i drift ett par månader.

Lagom till lanseringen i Malmö har Wolt Market också ingått ett par viktiga avtal och partnerskap. Till exempel har de tecknat ett uppmärksammat kollektivavtal med fackförbundet Handels.

Joachim Schwartzbach är mycket nöjd med att ha kollektivavtalet på plats.

– Som bolag är vi väldigt positiva till den svenska modellen och kollektivavtal överlag. Utmaningen för oss har varit att inget kollektivavtal var anpassat efter den verksamhet vi driver. Vi är annorlunda än både en traditionell mataffär och ett vanligt lager.

– Men nu har vi kommit fram till ett bra avtal, som vi är nöjda med. Det har varit ett fokus för oss, eftersom vi vill säkerställa en god arbetsmiljö, rättvisa arbetsvillkor och allt annat som tillkommer i form av pensionsnivå och försäkringsskydd för de anställda.

Andra nya, viktiga samarbeten som ingåtts är med Kvinnoföreningen i Malmö, varifrån de också anställt personal. Dessutom har de ingått samarbete med Tent, ett internationellt bolag som syftar till att snabbare få in flyktingar på arbetsmarknaden.

– Det här är viktigt för oss, eftersom vi som bolag lägger stor vikt vid samhällsansvar. Det har varit en del av vårt DNA sedan starten. Vi vill att städerna ska bli bättre och enklare platser att bo och leva i. De här samarbetena är en del av det arbetet.

 

 

 

Relaterade Artiklar