Zuna fyller kassan och värvar e-handelsprofil
Hem E-HANDEL Zuna fyller kassan och värvar e-handelsprofil

Zuna fyller kassan och värvar e-handelsprofil

Publicerat av: Redaktionen

Zuna, en nystartad kraft inom e-handelsoptimering, meddelar att de har rest tre miljoner kronor för att realisera bolagets tillväxtplaner.

I dagsläget sker majoriteten av e-handlares sortimentsarbete manuellt vilket öppnar upp för en rad tillväxtproblem.

Något doldisens mjukvara nu ska ändra på. Med dem på tåget har Zuna tre pilotkunder och Price Edge-grundaren Rickard Glamsjö som i samband med nyemissionen inträder som styrelseordförande.

Zuna startades i augusti 2022 av entreprenören Kajsa Samuelson, bolagsbyggaren Hidden Dreams samt e-handelsexperten Jesper Stenmark. Detta efter att grundarteamet identifierat stora digitaliseringsbehov i hur e-handelsbolag arbetar med sina sortiment. En förundersökning utförd av Zuna visar att mellan 70 och 100 procent av sortimentoptimeringsarbetet sker manuellt, genom intuition eller manuell datahantering, vilket både är resurskrävande samt lämnar utrymme för mänskliga fel[1]. Tillsammans med Nordens största e-handelsplats för nya bildelar, Skruvat.se, och två e-handlare inom sportartiklar har de under 2023 utvecklat tjänsten där en första version lanseras nu i vår. Genom att automatiskt matcha kund-och trenddata från olika källor förväntas mjukvaran spara medelstora e-handelsbolag motsvarande en miljon kronor i arbetstid per år och generera en markant försäljningstillväxt.

– E-handeln har fått sig en rejäl törn av det makroekonomiska läget vilket har lämnat många e-handlare med svåra lönsamhetsutmaningar. Det är viktigare än någonsin att jobba mer databaserat men kruxet är att det är svårt att lyckas med utan verktyg. Vi digitaliserar tidigare komplexa manuella processer som drivit på försäljningstillväxt, därmed gör vi det avsevärt enklare att ta inköpsbeslut baserat på kundinsikter. Att vi har lyckats stänga en kapitalrunda i nuvarande klimat är ett glädjande styrkebesked och ett tydligt bevis för tilltron för Zuna. Vi har en stark vision för framtidens e-handel och nu även medel för att börja förverkliga den, det gör mig både stolt och taggad säger Kajsa Samuelson, medgrundare och vd på Zuna.

Zuna tog in tre miljoner kronor till en pre-money värdering på 20 miljoner och kapitalet ska gå till tillväxtinitiativ samt fortsatt utveckling av tjänsten. Bland investerarna hittar du Rickard Glamsjö som även kliver på som styrelseordförande i bolaget. Han har en lång bakgrund inom prissättning, SaaS och e-handel. De senaste åtta åren har han byggt upp Price Edge, ett bolag som effektiviserar prissättningsarbetet för e-handlare som Bokus, Proffsmagasinet och Trademax.

Zuna fyller kassan och värvar e-handelsprofil

Kajsa Samuelson och är VD för Zuna

– Fler bolag ska nå sin fulla potential! Det räcker inte längre som e-handlare att erbjuda bra produkter, utan det behöver dessutom vara rätt produkter. Som styrelseordförande stärker jag kompetensen i teamet och bidrar med viktiga erfarenheter för bolagets framåtskridande. Tillsammans kan vi ta den svenska e-handeln in i en ny era av sortimentsplanering, säger Rickard Glamsjö, Styrelseordförande i Zuna.

[1] Förundersökningen är baserad på intervjuer med drygt 20 e-handelsbolag och e-handelsexperter.

 

 

 

 

Relaterade Artiklar