Internationellt modeföretag avskaffar säljare och satsar stort på det digitala
Hem NYHETER Internationellt modeföretag avskaffar säljare och satsar stort på det digitala

Internationellt modeföretag avskaffar säljare och satsar stort på det digitala

Publicerat av: Redaktionen

Som ett led i en genomgripande transformation samlar stor klädproducent all grossistförsäljning till butiker i en online plattform och slopar säljare. Kanslichef för Svensk Handel Stil kallar detta för en utmärkt idé.

Internationellt modeföretag avskaffar säljare och satsar stort på det digitala 1

Rasmus Borges Olsen, försäljningschef i Ball Group

Körande säljare som halvårigt kommer på besök i klädbutiken och visar fram nästa säsongs kollektionsprov har i många år varit en fast tradition i modebranschen. Det ser nu ut att förändras. Det danska modeföretaget  Ball Group samlar som de första i landets bransch all försäljning till åtskilliga svenska butiker i en b2b online plattform. Tilltaget lanseras i samband med en omfattande transformation, där hälften av företaget såldes förra året och Ball Group valde att fokusera 100 procent på plus size-kläder och märket Zizzi. En helt ny struktur, ledning och strategi implementerades, vilket har gett stor framgång i företagets räkenskaper. Koncernens nästa steg blir att stärka den digitala kontakten till de professionella kunderna.

– Branschens framtid är digital. Alla talar om det men det är få som oss, som har organisationen till att ta steget fullt ut. Vi tar hellre det rätta valet idag som de första, i stället för att följa efter konkurrenterna om fem år. Därför uppgraderar vi kontakten till våra professionella kunder så den enbart försiggår på vår nyutvecklade online plattform. Vi önskar vinna den online kampen om detaljhandeln och vi är övertygade om att vår strategi är den rätta, säger Kuno Kildetoft Mehlsen, CEO i Ball Group, som suppleras av företagets försäljningschef:

– Butikerna måste klara sig utan besök från våra säljare, men de får i stället bättre villkor, snabbare reaktionstid och dessutom möjligheten för att beställa varor från soffan på kvällen när de har tid. Från centralt håll skräddarsyr vi kollektionspaket som kunderna kan redigera i eller bara trycka okej till. Samtidigt vill vi gärna skapa närhet på andra sätt och arrangerar bl.a. halvåriga modevisningar för alla professionella kunder. Kanske förlorar vi några få kunder, men vi förväntar å andra sidan att resten kommer köpa ännu mera, berättar Rasmus Borges Olsen.

Digital kontakt är framtiden

Företaget med huvudkontor i Danmark är bland de första i landet som satsar 100 procent på den digitala utveckling som sedan länge förekommit i andra branscher. Maria Sandow, näringspolitisk expert och kanslichef för Svensk Handel Stil, ser Ball Groups digitala tilltag som en positiv utveckling som ligger i tiden.

– Hos de flesta fungerar modemässorna, där man kan känna på varorna, tills vidare oftast bara som supplement till säljarnas aktiviteter. Men vi ser att speciellt yngre företag börjar köra en modell där digital kontakt och mässor är det centrala. Det är naturligt att utvecklingen går åt det hållet och den gamla säljaren är på väg bort.

Maria Sandow påpekar att jämfört med andra länder ligger Sverige i framkant när det gäller klädbranschens digitalisering, då svenskarna helt enkelt varit tvungna att ta tag i de utmaningar som ligger i de stora avstånden, där säljarmodellen har sina utmaningar. Maria Sandow ser också klara fördelar för butikerna:

– Modellen innebär en förbättrad och mer flexibel service. Självklart mister man en del mänsklig kontakt, men å andra sidan är det lättare att visa upp hela sortimentet, samtidigt som det ger fler möjligheter att beställa mindre volymer i taget. Med tanke på att det är tufft att pressa kostnaderna i dag, är detta en bra utveckling.

Relaterade Artiklar