Ecommerce + shop tech – Livligt och aktuellt event om försäljning i butik och på nätet

Resurs Bank: Behåll fakturan i systemet och ta fram den om varan returneras.

En av huvudsponsorerna på mässan för butiksförsäljning – både i fysisk butik och på nätet – var Resurs Bank. Eventet ägde rum på Kistamässan18e och19e april. Resurs Bank som är en av de största på betalningslösningar till butiker i Norden, både online och fysisk kassa i butik, passade på att bjuda mässbesökarna på kaffe.

Men, mässan kick-startade första mässdagen med ett frukostseminarium med Max Amordelusos, lead evangelist på Amazon. Han pratade om Alexa, produkten för röststyrning som är så på modet. Det finns redan många enheter som det går att ”prata med” på engelska, exempelvis enkla enheter som lampor som kan slås på eller av.

Intresset för röststyrning är så stort idag att det är fråga om inget mindre än en revolution, sa Max. På mässan ville han locka fler att utveckla röststyrda produkter och tjänster i samarbete med Amazon.

De funktioner som finns är exempelvis underhållningstjänster i bostaden som att säga till en musikanläggning att spela musik. Det kan också handla om att be att få höra väderprognosen på en enhet som kan spela upp prognosen, eller få sin egen kalender uppläst.

Ljud är något väldigt naturligt för oss, framhöll Max, och därför är det lätt att använda röststyrning. Ett företag som har röststyrda enheter är de som tillverkar aktivitetsklockorna Fitbit. Ett annat varumärke som har utvecklat röststyrning redan är tvättmedlet Tide. Användarna av tvättmedlet kan ställa frågor – med rösten – om hur man bäst får bort en viss sorts fläckar från kläderna.

Eftersom det här är så nytt finns det fortfarande stora möjligheter att vara bland de första i sin bransch. Att vara tidigt ute är ju alltid intressant eftersom det ger så kallad first mover advantage på marknaden.

Man ska tänka på att lösa problem för användarna, sa Max och fick en stor applåd.

Resurs Bank har betalningslösningar för detaljhandeln oavsett kanal

Christoffer Norrthon, Resurs Banks

IT-Retails reporter träffade Christoffer Norrthon i Resurs Banks monter mitt på mässgolvet. Han är executive account mangager och berättade att Resurs Bank startades av butikskedjorna NetOnNet och OnOff på 80-talet (OnOff finns inte kvar). Det blev möjligt för kunderna att dela upp betalningen månadsvis och det var räntefritt. Man var först med begreppet ”räntefritt”.

Sedan dess har Resurs Bank blivit en av de största leverantörerna av betalningslösningar till handeln i Norden. Man har både lösningar för e-handel och för fysiska kassor/check-out.

Det ska vara möjligt att handla när kunden själv vill och därför handlar det också om att hålla öppet sin e-handel dygnet runt, även exempelvis klockan tre på morgonen. Delbetalningslösningarna är kvar och är fortfarande räntefria.

Även den kund som besöker en fysisk butik och vill delbetala (få månadsvisa fakturor) eller använda Swish kan göra det. Så kallad flexibel betalning, oavsett om man handlar i butik eller på nätet, är Resurs Banks bidrag till det som kallas omni.

Man kan också använda begreppet ”sömlös betalning”, säger Christoffer. Hur betalningen fungerar är viktigt men egentligen handlar omni om hela kundresan.

Omni kan också exempelvis handla om att det finns en pekskärm i en fysisk butik så att besökaren når e-handelstjänsten i affären.

En annan ny tjänst handlar om returer. Affären sparar fakturan i systemet och kan plocka fram den för att se hur köpet gått till när en kund vill återlämna en vara. På så vis blir det mycket lättare och går snabbareatt göra en retur, säger Christoffer.

Eventet är Nordens största mässa för fysisk och digital handel enligt arrangören. Förutom betalningslösningar handlade det bland annat om marknadsföring och kommunikation, paketering och logistik, och tekniska lösningar.