Handelns Stjärnor prisades på Nalen under Retail Awards av Svensk Handel 2023
Hem EVENT Under Retail Awards av Svensk Handel 2023 prisades Handelns Stjärnor på Nalen

Under Retail Awards av Svensk Handel 2023 prisades Handelns Stjärnor på Nalen

Publicerat av: Redaktionen

Retail Awards är galan för hela Sveriges handel och gick av stapeln den 8 maj 2023 i Nalens vackra lokaler i centrala Stockholm.

I den här artikeln delar vi med oss av höjdpunkterna från kvällens gala där bland annat de nominerade var branschledare från; Toteme, Chimi, Clas Ohlson, Hatstore, Elon, Djerf Avenue, m.fl.

På plats på Retail Awards, eventet som anordnats av Svensk Handel för  sextonde året i rad kvällen till ära, möttes vi av handlare från en mix av  olika Svenska företag. Eventet ämnar för att hylla handelns stjärnor och främja branschen och människorna bakom arbetet. Några av de bästa aktörerna skulle komma att prisas inom nio olika kategorier.

Svensk Handels vd Sofia Larsen välkomnades upp på scen av kvällens moderatorer. Sofia hälsade alla varmt välkomna och berättade hur dem stolt anordnar eventet varje år, för att hylla handelns stjärnor som bidrar till samhällsutveckling. Inom handeln får många ungdomar sina första jobb, och det är en otrolig viktig del för Sveriges välfärd.

Handelns Stjärnor prisades på Nalen under Retail Awards av Svensk Handel 2023“Läget är tufft i handeln just nu, och

Svensk Handel som branschorganisationen gör allt vi kan för att finnas där och stötta. Vi arbetar hårt på att vara rösten för handeln i Sverige.”
– Sofia Larsen, vd, Svensk Handel

Sedan var det dags att presentera kvällens 27 nominerade.

Årets ledare

Rickard Lyko, vd, Lyko
Stina Karlsson, vd, Åhléns Outlet
Niklas Eriksson, vd, Elgiganten

Vinnaren: Rickard Lyko!
Motiveringen löd följande: “Rickard är en uppskattad ledare tack vare sitt transparenta och jordnära sätt att kommunicera. Han visar riktning för organisationen och har modet att utforska nya vägar. Rickard tror på medarbetarnas förmåga, och uppmuntrar alla medarbetare att göra sitt bästa och fatta egna beslut, samtidigt som han alltid finns där och stöttar längs vägen”.

Årets digitala satsning

Monki
Djerf Avenue
Gina Tricot

Vinnare: Djerf Avenue!
Motiveringen löd följande: “Med en imponerande och handplockad projektgrupp bestående av några av de mest framstående leverantörerna på marknaden har Djerf Avenue implementerat en modern headless miljö med god skalbarhet, omnikalstöd och säkerhet. Satsning möjliggör en fortsatt kraftig global expansion, att “Djerf Avenue-universumet” breddats med re-selling och ett helt eget socialt media har lanserats i form av Angels Avenue.

Årets Hållbarhet

Polarn & Pyret
Circuit
PBX

Vinnare: Circuit!
Motiveringen löd följande: “En mötesplats som samlar samarbetspartners kring cirkulär handel och konsumtion. I satsningen Circuit har Ingka Centres skapat en ny typ av retailbaserad destination och nav där besökaren kan lära sig om att reparera, återanvända, hyra och återvinna alla typer av produkter. En unik satsning och koncept som gör cirkulära lösningar och konsumtion tillgängliga för den breda massan. Circuit visar på ett innovativt och inspirerande sätt vägen att gå från konsument till att bli cirkulent”.

 

Årets internationella expansion

Chimi
Understatement
Waldor & Co

Vinnaren: Chimi!
Motiveringen löd följande: “Chimi har sedan start satsat på att bygga ett globalt varumärke och efter att år 2021 ha nått en omsättning på ca 100 mkr inleddes en ambitiös satsning på en ökad internationell expansion. Utanför Sverige är USA en av de snabbast växande marknaderna och i år väntas varumärket öppna sin första butik i New York.”

Årets tillväxtbolag

Gårdssällskapet
TOTEME
Aimn’

Vinnare: Gårdssällskapet!
Motiveringen löd följande: “Med djurvälfärd, ekologi och hälsa i fokus har den här aktören gett sig in en av de tuffaste branscherna för e-handeln nämligen dagligvarubranschen. Genom att runda den traditionella butikshandeln har de skapat en ny affärsmodell som kopplar ihop konsumenten direkt med producenten. Försäljningskanalen är antingen genom nätet eller genom dörrknackning. Även för ett e-handelsbolag är den personliga servicen och det mänskliga mötet en del av helhetsupplevelsen. Kraftig och lönsam tillväxt med ny affärsmodell i en traditionell bransch är resultatet.”

Årets logistiklösning

Lidl
Clas Ohlson
Ikea

Vinnare: Clas Ohlson!
Motiveringen löd följande: “Clas Ohlson har sedan 2018 satsat på att använda butiker som lokala e-handelslager för snabbare och mer kostnadseffektiva leveranser. Idag har kedjan totalt nio så kallade ”feeder stores” i Norden som kompletterar centrallagret i Insjön. Då feeder stores har ett utökat sortiment har det även inneburit en ökad omsättning lokalt. Satsningen på feeder stores är ett bra exempel på vilken betydelse nya och innovativa logistiklösningar har på ett företags utveckling av omni channel.”

Årets butik

Carl Hoff
Japanese Knife Company
These Go To 11

Vinnare: These Go To 11!
Motiveringen löd följande: “Gedigen kunskap från turnélivet har skapat en hög kunskapsnivå! Unik service, specialistkunskaper och en ärlig ambition att hjälpa kunden med allt från plektrum till högtalarverktyg. These Go To 11 har lyckats skapa en inspirerande koppling till Sveriges musik- och kulturhistoria, i samarbete med de bästa tillverkarna. En butik som behöver upplevas!”

Årets butikssäljare

Oliwer Lundin, Kicks
Svante Bohlin, Urban Bike Wear
Lova Lindgren, Synsam

Vinnare: Lova Lindgren!
Motiveringen löd: “Med ett genuint intresse för kunden och hens behov och önskningar gör Lova alltid sitt yttersta för att möta och överträffa dem. Hon har en vilja att lära, söker själv svar på frågor och utmaningar och har tagit ett större ansvar än vad som förväntats av henne. Lovas drivkraft märks inte minst på försäljningssiffrorna där hon själv står för minst hälften av teamets försäljning på månadsbasis visar samtidigt som hon tar plats i teamet och naturligt coachar sina kollegor!”

Årets köpupplevelse

Elon
Hatstore
Inet

Vinnare: Inet!
Motiveringen löd: “Inet har inte bara stenhårt kundfokus, de är närmast besatta av sina kunder, eller ”vänner” som de själva kallar dem. När dessutom medarbetarna är så djupt engagerade i Inets sortiment uppstår en köpupplevelse som slår det mesta. En upplevelse som utvecklas i symbios mellan medarbetare och trogna kunder som rekommenderar och finner den bästa lösningen för varje enskild person.”

Kvällen fortsatte med sång och dans till artisten Hanna Ferms ljuvliga uppträdande.

 

Giosg är stolta partners med branschorganisationen Svensk Handel. Vi vill tacka för ett välorganiserat event för ett väldigt bra initiativ! 

 

 

Relaterade Artiklar