Algoritm ska få e-handlaren att dubbla omsättningen

Den svenska nätskräddaren Tailor Store har fram till idag sålt en miljon måttsydda skjortor.

Nu ska de dubbla omsättningen genom en algoritm som automatiskt räknar ut kundernas kroppsmått.

Att mäta sig själv med ett måttband är inte helt enkelt. Det har Tailor Store, som säljer måttsydda skjortor på nätet, förstått. Därför har företaget utvecklat en smartphoneapplikation som räknar ut kunders kroppsmått.

– Vårt största problem har alltid varit mätprocessen. Man kan säga att måttbanden har hindrat oss från att skala upp verksamheten. Många människor äger inte ens ett måttband och i de fall de gör det blir det ofta fel när de ska mäta sig själva, säger Magnus Loodberg, företagets vd och medgrundare.

Med hjälp av bland annat artificiell intelligens och maskininlärning räknar algoritmen i appen ut kundens kroppsmått. Allt som behövs är två bilder samt kundens längd och vikt. Företagets tester visar att plaggets passform blir bättre än när kunden blivit mätt med måttband.

– Genom detta förenklar vi processen så pass mycket att vi siktar på att dubbla dagens omsättning till 2020, säger Magnus.

För att lyckas dubbla omsättningen behöver fler välja måttsydda skjortor framför kedjornas standardstorlekar. Det ska inte vara omöjligt då en undersökning visar att varannan person har återkommande problem med passformen i vanliga kläder.

– Vi tror detta kan förändra hela klädbranschen. Från att ha delat in människor i storlekar som small och medium kan man nu, utan att ens mäta sig själv, få måttanpassade plagg hemskickade till sig inom en vecka. Då är det slut med onödiga transportreturer och överproduktion av kläder som riskerar att slängas för att ingen har köpt dem, säger Magnus Loodberg.