Tio teknologier för framtidens marknadsplats
Hem UNDERSÖKNING Undersökning: Tio teknologier för framtidens marknadsplats

Undersökning: Tio teknologier för framtidens marknadsplats

Publicerat av: Redaktionen

För sjätte året i rad har ICA släppt sin Framtidsrapport.

Årets rapport, Din matbutik 2032 – en lokal och elastisk affär, tar sikte på den fysiska butiken, vilka omvärldsförändringar som kommer att forma den samt vilka behov och drivkrafter konsumenten har tio år framåt.

Rapporten undersöker även teknologier som på olika sätt kan användas för att skapa värde inom dagligvaruhandeln.
  •  E-handelns tillväxt gör den till ett självklart fokus för både media och analytiker. Men nu vill vi även rikta rampljuset på den fysiska butiken. Vi på ICA har alltid antagit att den fysiska butiken kommer spela en viktig roll även i framtiden, vilket rapporten bekräftar. Därmed blir det särskilt intressant att titta närmare på varför, och hur butiken kommer att utvecklas i framtiden, säger Per Strömberg, vd för ICA

Tio teknologier för framtidens marknadsplatsInte sällan beskrivs framväxten av innovationer inom dagligvaruhandeln, såsom e-handelsbutiker och dark-stores, som utmanare till den traditionella butiken. Detta till trots så finns det idag lite som pekar på att butiken kommer att försvinna. Både experter och handlare är överens om att dagligvarubutiken utgör en konkurrenskraftig lösning i många år framöver.

  • Den fysiska, butiken representerar fortfarande flera funktionella och emotionella värden för en majoritet av kunderna. Samtidigt behöver vi ständigt utveckla och framtidssäkra de fysiska butikerna för att fortsatt attrahera våra kunder, säger Anders Svensson, vd på ICA

För att höja konkurrenskraften i dagligvaruhandeln och framtidssäkra butiken lyfter Framtidsrapporten vikten av att integrera teknologiska lösningar. Konkret nämns 10 teknologier som på olika sätt formar framtidens butiken och förstärker köpupplevelsen:

  1. Datadriven logistik – Sortiment och inköp blir allt mer automatiserat optimerat utifrån efterfrågan baserat på data. Exempel: Jokr, US, har som mål att sortimentet i lager varierar över dygnet, baserat på data om kundernas
  2. Robotiserade lager – Lager där det fysiska arbetet utförs helt av robotar. Exempel: Ocado, UK/multinationell, levererar lagerlösningar som är robotiserade och
  3. Dynamisk prissättning – Digitala etiketter gör att butiker enklare kan ändra priser på sina hyllkanter, och teknik som kan processa information om t ex utgångsdatum kan anpassa priser
  4. Skåp för leverans – Skåp dit dagligvaruhandlare levererar beställningar. Exempel: Delipop, UK, bygger hubbar med leveransskåp dit flera dagligvaruaktörer kommer att kunna leverera.
  5. Datorsyn – Kan användas för att identifiera både kunder och produkter, så att produkter inte behöver skannas av en terminal och kunder inte behöver identifiera sig manuellt. Exempel: Carrefour Flash, Frankrike, använder HD-kameror för att skapa en virtuell avatar av kunden för att kunna följa den genom butiken och tillsammans med sensorteknik i hyllorna koppla avataren till en kundkorg.
  6. Sensoriska hyllor – Sensorer i hyllor kan användas för att registrera när en produkt lyfts, information som sedan kan kombineras med till exempel vilken kund som plockat upp varan eller användas för att synliggöra mer detaljerad information om
  7. Blockkedjeteknik – Inom dagligvaruhandeln används blockkedjeteknik idag främst för att spåra produkter genom värdekedjan och möjliggöra livsmedelssäkerhet och transparens. Exempel: IBM Food Trust är en blockkedjelösning som används av bland andra Walmart och Carrefour för att spåra livsmedels väg till
  8. Röstassistenter – Assistenter som kan ge användaren service efter röstinstruktioner. Exempel: Amazons Alexa kan hjälpa till med bland annat inköpslistor och beställningar. Pizza-kedjan Dominos, US, har skapat en egen röstassistent, Dom, som hjälper kunderna att beställa
  9. XR – Butiksupplevelser förstärks med virtuella element (AR) eller presenteras helt i en virtuell verklighet (VR). Exempel: Tiger Beer, Malaysia, har under 2020 och 2021 arrangerat en festival för gatumat som besöks helt i VR. Sedan kan besökaren beställa hem maten som
  10. Självkörande fordon– Självkörande fordon har möjlighet att förändra förutsättningarna för sista-milenleveranser. Exempel: Nuro, US, utvecklar en självkörande liten ”bil” som kan köra i 72 km/h och transportera motsvarande ungefär 24 matkassar. KFC, Shanghai, använder förarlösa fordon för sina

Relaterade Artiklar

Vi använder cookies och andra identifierare för att förbättra din upplevelse. Detta gör att vi kan säkerställa din åtkomst, analysera ditt besök på vår webbplats. Det hjälper oss att erbjuda dig ett personligt anpassat innehåll och smidig åtkomst till användbar information. Klicka på ”Jag godkänner” för att acceptera vår användning av cookies och andra identifierare eller klicka ”Mer information” för att justera dina val. Jag Godkänner Mer Information >>