Inför den stundande GDPR-årsdagen på lördag släpper analytics-leverantören Piwik PRO den tredje upplagan av sin årliga GDPR-undersökning: en sammanställning som tittar på hur svenska marknadsförare jobbar med den data som samlas in via företagens webb, applikationer eller annonsering.
Resultaten visar att 44 procent av respondenterna inte kan garantera att den data som samlas in stannar i Europa, samtidigt som 93,7 procent anser att företagen måste respektera den personliga integriteten på nätet.
Piwik PRO:s vd Piotr Korzeniowski kommenterar undersökningens resultat.
– Vår undersökning visar tydligt att svenska företag inser att det är viktigt att respektera den personliga integriteten på nätet. Samtidigt ser vi att 6 av 10 samlar in personliga data via sina marknadsföringsverktyg. Lägger vi då till att 44 procent inte kan svara på om den data som samlas in stannar kvar i Europa, inser vi snabbt att mer behöver göras bland svenska företag för att säkerställa att den personliga integriteten är i fokus när data samlas in vid besök på en webb eller e-handel. Som besökare på en svensk webbplats bör du kunna få reda på var din data lagras och det är mot den utvecklingen vi måste sträva. För användarens del är det bäst om datalagringen sker i Europa, eftersom GDPR har det bästa integritetsskyddet för individen, berättar Piotr Korzeniowski, och fortsätter:
– Studie efter studie bekräftar att insamlingen av data behöver hanteras med respekt för den personliga integriteten. Det har också varit ledorden från start för oss på Piwik PRO, i allt vårt arbete med analytics och aktivering av data. Denna respekt bygger förtroende hos både kunder och besökare. Vår studie visar att detta är en av de främsta anledningarna till att företag anpassar sin kommunikation och marknadsföring efter rådande regelverk och lagstiftning som berör den personliga integriteten på nätet. 7 av 10 gör det för att bygga förtroende, vilket kan jämföras med knappt 4 av 10 som gör det för att följa de lagstadgade kraven.
Piwik PRO:s årliga GDPR-undersökning tittade även på vad som är företagens största motivation till att använda den data som samlas in. I topp låg att optimera marknadsföringsinsatserna (41,7%) och individualisera användarupplevelsen (41,3%). På tredje plats låg att förbättra användarupplevelsen (36,7%) och på plats fyra kom att nå rätt målgrupp (35,3%).
Den svenska delen av undersökningen bestod av 300 respondenter med titlarna CEO, CMO, COO, Head of marketing och Senior Marketing Manager. Totalt deltog 1 800 personer i studien som var utspridda över 23 länder i Europa.
Hela studien ”Harmonizing marketing and privacy: How EU organizations are developing their compliant digital marketing strategies” hittar ni här.