Digitala mästare: detaljhandlarna kniper guldet
Hem E-HANDEL Digitala mästare: detaljhandlarna kniper guldet

Digitala mästare: detaljhandlarna kniper guldet

Publicerat av: Redaktionen

Detaljhandelsbranschen är bäst i Sverige på att möta kunderna digitalt – med dagligvaruhandeln som god tvåa.

Det visar en ny rapport från managementkonsultbolaget BearingPoint, som har rankat såväl stora företag som branscher.

 BearingPoint har för sjunde gången undersökt hur svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2025” har 85 storbolag bedömts utifrån 268 kriterier inom fyra olika kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM.

I branschstudien, som omfattar åtta branscher, intas toppositionen av detaljhandeln som ökar sin snittpoäng till 3,42 på den femgradiga skalan från 3,08 år 2021 då rankingen gjordes senast. På silverplats hamnar dagligvaruhandeln med 3,29 poäng – ett rejält kliv upp från 2,89 poäng. Telekom (B2C), som tidigare innehade förstaplatsen, tappar till sjätte plats.

  • Digitala mästare: detaljhandlarna kniper guldet

    Catharina Törnemo Fecko, Senior Manager, BearingPoint Sweden

    Detaljhandeln och dagligvaruhandeln ligger nu i topp både totalt och i kategorierna e-handel och e-CRM. På tio-i-topp i årets bolagsranking finns uteslutande detaljhandelsföretag, med Norwegian på elfteplats tätt därefter som tillhör en annan bransch. Detaljhandeln sticker dessutom ut med förbättrade poäng i nästan alla kategorier, säger Björn Ahlgren, Partner på BearingPoint i Sverige.

Bäst i klassen av detaljhandelsbolagen – och därmed total vinnare i årets bolagsranking – är Ikea med 4,07 poäng, tätt följt av Lyko med 3,96 poäng och H&M med 3,93 poäng. Ikeas uppgång drivs av en kraftig förbättring i kategorin digital marknadsföring. Inom dagligvaruhandeln placerar sig Coop och ICA, båda med 3,57 poäng, högst på plats 16 respektive 17 i den totala bolagsrankingen.

Clas Ohlson bäst inom e-handel

I kategorin e-handel finns de främsta anledningarna till förbättrade poäng inom säljsupport och köpprocess. Det bäst presterande företaget inom e-handel totalt är Clas Ohlson (3,94) tätt följt av Netonnet (3,92) och Kronans Apotek (3,92).

De tre branscher som placerar sig längst ned på branschrankingen är telekom (B2C), försäkring och energi. Försäkring och energi är också de lägst presterande inom digital marknadsföring, där tydliga insatser krävs för att höja branschernas övergripande betyg.

  • Årets studie visar att svenska företag tar stora kliv mot digital mognad inom kundinteraktion. Men vissa branscher rör sig snabbare än andra. För att behålla topplaceringarna behöver företagen fortsätta att utvecklas och möta kundernas behov, särskilt i dagens marknadsklimat med hög inflation och ökad konkurrens från globala e-handelsaktörer, säger Catharina Törnemo Fecko, Senior Manager, BearingPoint Sweden.
Detaljhandelsbolagen som är bäst på digitalisering: 
Bolag (PLACERING TOTALT)Snittbetyg 2025Snittbetyg 2021FörändringPlacering 2021
1. IKEA 4.073.12+0.9517
2. LYKO3.96
3. H&M3.933.33+0.606
4. BOOZT 3.81
5. NETONNET3.783.39+0.392
6. JULA3.71
7. CLAS OHLSON3.693.24+0.4511
8. ELGIGANTEN3.683.32+0.368
9. APOTEK HJÄRTAT3.683.19+0.4914
10. LINDEX3.68
12. ÅHLENS3.613.14+0.4716
13. KAPPAHL3.61
14. KJELL & Co3.583.03+0.5524
15. KICKS3.58
18. KRONANS APOTEK3.573.15+0.4215
20. Stadium3.533.08+0.4521
21. NELLY3.503.35+0.155
24. APOTEKET3.453.32+0.137
25. JYSK3.42
26. Power3.41
28. RUSTA3.37
29. Biltema3.36
31. APOTEA3.342.94+0,4038
37. ELLOS3.27
41. MIO3.22
42. XXL3.222.96+0,2635
45. BYGGMAX3.202.95+0,2536
49.K-RAUTA3.142.53+0,6163
54. DUSTIN3.082.71+0,3758
60. GANT3.01
64. CDON2.952.72+0,2356
66. NK2.95
75. SYNSAM2.81
78. SYNOPTIK2.78
83. LAGER 1572.65
     

 

DagligvaruhandelSnittbetyg 2025Snittbetyg  2021FörändringPlacering 2021
16. COOP3.573.19+0.3813
17. ICA3.572.94+0.6337
27. SYSTEMBOLAGET3.403.03+0.3724
39. WILLYS3.232.47+0.7667
46. Hemköp 3.192.87+0.3245
56. MATHEM3.05
61. CITY GROSS 3.002.83+0.1748

 

BranschSnittbetyg 2025Snittbetyg 2021FörändringPlacering  2021
1. DETALJHANDEL3.423.08+0.342
2. DAGLIGVARUHANDEL3.292.89+0.406
3. STREAMINGTJÄNSTER3.112.46+0.659
4. BANK3.112.95+0.164
5. TRANSPORT & BESÖKSNÄRING3.112.73+0.388
6. TELEKOM (B2C)3.033.21-0.181
7. FÖRSÄKRING2.922.80+0.127
8. ENERGI2.853.05-0.203

 

Om studien ”Digital Leaders in Sweden 2025”

I undersökningen ”Digital Leaders in Sweden 2025” har BearingPoint undersökt 85 svenska företag inom åtta olika industrier. Vi har studerat företagens digitala mognad i sin kundinteraktion utifrån 268 kriterier inom fyra digitala dimensioner: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Urvalet av företagen baserades på omsättning och att beslutsfattandet sker i Sverige. Studien genomfördes från juni till september 2024. Poängen baseras på en skala från 0 till 5, där 0=misslyckad, 1=inte bra, 2=tillräcklig, 3=bra, 4=mycket bra och 5=utmärkt.

Om BearingPoint

BearingPoint är ett globalt managementföretag med tre affärsenheter: en affärsrådgivande verksamhet; en enhet som erbjuder IP-styrd managed services utöver SaaS; och en tredje som tillhandahåller verktyg och mjukvara för digital transformation och tillsynskrav. Tillsammans med kunder och partners utforskar denna enhet även innovativa affärsmodeller och ekosystem genom att finansiera och utveckla nystartade företag. BearingPoints kunder inkluderar många av världens ledande företag och organisationer. Företaget har ett globalt konsultnätverk med mer än 10 000 medarbetare som hjälper kunder i mer än 75 länder att nå mätbar och bestående framgång. För mer information, besök gärna www.bearingpoint.se.

Relaterade Artiklar