Tradera, Sveriges ledande marknadsplats för second hand och begagnat, inleder ett samarbete med Glitch Hub, en nordisk gamingbyrå med expertis inom gamingkulturen.
Samarbetet kommer i en tid då intresset för gaming och samlarkort ökar kraftigt på Tradera, med särskilt stark tillväxt för Pokémonkort.
Syftet är att stärka och utveckla Traderas gaming– och samlarbildskategorier genom att kombinera Traderas etablerade marknadsplats med Glitch Hubs gamingexpertis.
– Vi är otroligt stolta över att Tradera anförtror Glitch Hub att tillsammans växa dessa segment. Tradera är ett trendigt bolag med en spännande marknadsföringskultur, och det är exakt här vi ska vara. Vår styrka att maximera effekten i gamingsegmentet är omatchad i branschen. Vi ser fram emot att bidra till Traderas långsiktiga tillväxt, säger Vincent Hallgren, VD för Glitch Hub.
Tradera har redan varit aktiva inom gaming- och samlarkulturen genom exempelvis olika aktiviteter på mässor. Nu tar marknadsplatsen nästa steg genom att utveckla en strategi för att ytterligare stärka sin närvaro inom dessa växande områden. Försäljningen av TV-spel och datorspel på Tradera har ökat med 12 % under 2024, medan försäljningen av samlarbilder har ökat med hela 50 %. Mest ökar försäljningen av Pokémonkort. Under de första tre veckorna av 2025 var försäljningen av Pokémonkort 67 % högre än motsvarande period 2024.
– Glitch Hub förstod direkt vad vi letade efter för att kunna utvecklas ytterligare inom dessa kategorier. Genom samarbetet vill vi inte bara öka engagemanget för dessa kategorier, utan också göra det enklare och roligare för gamers och samlare att hitta och handla det de älskar, säger Joakim Billstrand, Head of Brand på Tradera.
Om Glitch Hub
Glitch Hub är en nordisk gamingbyrå som specialiserar sig på att skapa marknadsföringskampanjer där gaming används som verktyg för att varumärken ska kunna kommunicera med sin målgrupp på ett unikt och genuint sätt.
Om Tradera
Tradera är Sveriges största marknad för second hand och begagnat och företagets vision är att vara drivande i omställningen till en cirkulär ekonomi. På Tradera finns drygt 3 miljoner begagnade saker till försäljning. Ungefär 1000 nya auktioner läggs upp i timmen och var tredje sekund byter saker ägare på Tradera. I det stora utbudet finns allt från märkeskläder, designerväskor och barnkläder till inredning, TV-spel, hemelektronik och samlarbilder. I över tjugo år har Tradera arbetat med cirkulär konsumtion. Men kanske har det aldrig varit mer aktuellt än i dag. I en tid när nya saker och kläder blir både billigare och mer lättillgängliga så är Traderas roll att stå för ett mer hållbart handlande viktigare än någonsin.