Sveriges digitala elit: Ikea vinnare i ny ranking
Hem DETALJHANDEL Sveriges digitala elit: Ikea vinnare i ny ranking

Sveriges digitala elit: Ikea vinnare i ny ranking

Publicerat av: Redaktionen

Ikea, Lyko och H&M är storbolagen som är bäst i Sverige på att möta kunderna digitalt.

Det visar en ny rapport från managementkonsultbolaget BearingPoint, som har undersökt och rankat såväl stora företag som branscher.

 BearingPoint har för sjunde gången sedan 2015 undersökt hur svenska storbolag står sig när det gäller digital kundinteraktion. I rapporten ”Digital Leaders in Sweden 2025” har 85 storbolag bedömts utifrån 268 best-in-class kriterier inom fyra olika kategorier: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM.

Årets lista toppas av Ikea, som klättrar från 17:e plats 2021, då studien senast genomfördes. Möbeljätten får en genomsnittlig poäng om 4,07 på den femgradiga skalan och är det enda företaget som landar över 4. På andra plats återfinns nykomlingen Lyko med 3,96 poäng. På bronsplats hittar vi börsjätten H&M som klättar tre placeringar med snittpoängen 3,93. Tele2, NetOnNet och Telia, som toppade rankingen 2021, knuffas därmed ned från prispallen.

Sveriges digitala elit: Ikea vinnare i ny ranking

Björn Ahlgren, Partner på BearingPoint i Sverige

–  Hela topp tre har bytts ut i årets ranking. Ikeas uppgång drivs av en stor förbättring i kategorin digital marknadsföring. Företaget har exempelvis ökat både trafiken till sin webbplats och antalet betalda och organiska sökningar på Ikea i sökmotorer. Andra bolag som tagit stora kliv framåt i sin digitala kundinteraktion är bland andra H&M, Clas Ohlson, ICA och Spotify. Totalt har den svenska snittpoängen ökat till 3,23 från 2,91 2021, säger Björn Ahlgren, Partner på BearingPoint i Sverige.

Även i BearingPoints branschranking märks ett antal intressanta förändringar. Detaljhandeln har övertagit toppositionen medan dagligvaruhandel och streamingtjänster klättrar till andra respektive tredje plats. Telekom (B2C), som tidigare innehade förstaplatsen, tappar till sjätte plats. Bland övriga branscher märks ett tydligt lyft för streamingtjänster, som intar tredjeplatsen.

–  Det är roligt att se hur detaljhandeln och dagligvaruhandeln fortsätter utvecklingsresan, med detaljhandeln som klar vinnare i år. Sex av åtta branscher ökar sin digitala mognad jämfört med 2021, men telekom (B2C) är inte en av dem. Nedgången för telekom kan förklaras av en försämrad prestation främst inom digital marknadsföring, säger Catharina Törnemo Fecko, Senior Manager, BearingPoint Sweden.

Sveriges digitala ledare 2025: 

BolagSnittpoäng 2025Snittpoäng 2021FörändringPlacering 2021
1. IKEA 4.07(3.12)+0.9517
2. LYKO3.96
3. H&M3.93(3.33)+0.606
4. BOOZT 3.81
5. NETONNET3.78(3.39)+0.392
6. JULA3.71
7. CLAS OHLSON3.69(3.24)+0.4511
8. ELGIGANTEN3.68(3.32)+0.368
9. APOTEK HJÄRTAT3.68(3.19)+0.4914
10. LINDEX3.68 – –

 

BranschSnittpoäng 2025Snittpoäng 2021FörändringPlacering  2021
1. DETALJHANDEL3.423.08+0.342
2. DAGLIGVARUHANDEL3.292.89+0.406
3. STREAMINGTJÄNSTER3.112.46+0.659
4. BANK3.112.95+0.164
5. TRANSPORT & BESÖKSNÄRING3.112.73+0.388
6. TELEKOM (B2C)3.033.21-0.181
7. FÖRSÄKRING2.922.80+0.127
8. ENERGI2.853.05-0.203

 

Länk:

https://www.bearingpoint.com/en-se/insights-events/digital-leaders-study-sweden-2025/

 

Om studien ”Digital Leaders in Sweden 2025”

I undersökningen ”Digital Leaders in Sweden 2025” har BearingPoint undersökt 85 svenska företag inom åtta olika industrier. Vi har studerat företagens digitala mognad i sin kundinteraktion utifrån 268 kriterier inom fyra digitala dimensioner: digital marknadsföring, digital produktupplevelse, e-handel och e-CRM. Urvalet av företagen baserades på omsättning och att beslutsfattandet sker i Sverige. Studien genomfördes under perioden juni-september 2024. Poängen baseras på en skala från 0 till 5, där 0=misslyckad, 1=inte bra, 2=tillräcklig, 3=bra, 4=mycket bra och 5=utmärkt. Denna är den sjunde utgåvan av Digital Leaders in Sweden sedan 2015.

Om BearingPoint

BearingPoint är ett globalt managementkonsultföretag med tre affärsenheter. Consulting är vår affärsrådgivande verksamhet, Products erbjuder IP-styrd managed services utöver SaaS; och Capital erbjuder fusions-, förvärv- och transaktionstjänster. BearingPoints kunder inkluderar många av världens ledande företag och organisationer. Företaget har ett globalt konsultnätverk med mer än 10 000 medarbetare som hjälper kunder i mer än 70 länder att nå mätbar och bestående framgång. För mer information, besök gärna www.bearingpoint.se.

Relaterade Artiklar