Även om få anser att influencers semesterbilder representerar verkligheten så känner sig ändå vissa mindre nöjda med sin egen semester efter att ha sett de publicerade bilderna.
Det är dock inte bara jämförelser med influencers som gör svenskar missnöjda med sin semester, även vänners publiceringar i sociala medier får en del att surna till.
Det visar en ny undersökning från Countryside Hotels.
Den nya undersökningen visar att få svenskar anser att influencers semesterbilder representerar verkligheten. Endast 1 procent anser att bilderna mycket väl visar verkligheten medan 29 procent upplever att de ger en delvis rättvis bild. Hela 70 procent av svenskarna anser dock att influencers publicerade semesterbilder inte alls representerar verkligheten.
”Det är tydligt att många svenskar tar de drömska miljöer som publiceras av influencers i sociala medier med en nypa salt, även om ny teknik som AI kan göra det ännu svårare framöver att urskilja det autentiska från det tillgjorda,” säger Anna Övergaard, Marknadschef på Countryside Hotels.
Både inspirerande och nedslående
Trots att få anser att bilderna representerar verkligheten, så uppger ändå 12 procent av svenskarna att de inspireras av influencers publiceringar i sociala medier när de ska utforma sina egna sommarsemestrar. Men det är också tydligt att de kan påverkas på andra sätt. 7 procent av svenskarna upplever också att deras egen semester faktiskt blir sämre när de jämför sin egen semesterupplevelse med influencers semesterbilder.
Vänner påverkar
Men det är inte bara influencers semesterbilder som påverkar svenskarna. Även vänners publiceringar av semesterbilder på sociala medier får 13 procent av svenskarna att känna sig mindre nöjda med sin egen semester.
”Algoritmerna på sociala medier kan verkligen ställa till det för oss, där vi hela tiden får för oss att någon av våra vänner är i New York eller på en fin herrgård i Sörmland och njuter över helgen, och det är tydligt att dessa jämförelser gör oss mindre nöjda med vår egna semester,” säger Anna Övergaard.
Undersökningen genomfördes under våren 2024 på uppdrag av Countryside Hotels och besvarades av 831 svenskar över 18 år.